Tysk brud på aftale om Femern-forbindelse

Elektrificering af jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelsen forsinkes i tre år i forhold til det aftalte.
Elektrificeringen af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt bliver tre år forsinket. Visualisering: Femern A/S.
Elektrificeringen af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt bliver tre år forsinket. Visualisering: Femern A/S.

Det kan godt være, at den danske stat alene finansierer anlægget af Femern-tunellen, men skal den transportmæssige effekt give fuldt udbytte, er der en række landanlæg på den tyske side, der skal tilpasses det nye trafikmønster. Og netop på det område kniber det med at være klar til tiden.

Den tyske forbundstransportminister Alexander Dobrindt har orienteret Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) om, at Deutsche Bahn, der har ansvaret for planlægning og projektering af udbygningen, forventer, at den først står klar i 2024.

Det betyder i praksis, at mens forbindelsen er klar på den danske side, går der mindst tre år, før de tyske jernbaneanlæg er parate. Det er dog fire år hurtigere, end det fremgår af traktaten mellem Danmark og Tyskland om den faste forbindelse.

Traktatbrud

I henhold til den dansk-tyske traktat om Femern Bælt-forbindelsen skal udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg være færdige senest syv år efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen.

Til gengæld betyder det, at der ikke vil være nogen som helst form for elektrificering klar på den tyske side, når forbindelsen åbner. Og det strider mod den indgåede traktat, hvoraf det fremgik, at elektrificeringen skulle være klar, når forbindelsen åbnede

De nye planer for udbygningen af jernbanestrækningen mellem Puttgarden og Bad Schwartau til dobbeltspor indebærer, at der på en del af strækningen etableres to helt nye jernbanespor, hvor der i de oprindelige planer var tale om udbygning af den eksisterende bane.

De nye planer indebærer sandsynligvis, at den eksisterende bane ikke elektrificeres på de strækninger, hvor der bygges ny bane.

Relateret indhold