Hurtigere byggesagsbehandling
- Der er afsat 4,7 mio. kr. i 2023 i budgettet til, at forvaltningen kan bygge videre på allerede gode erfaringer og lade en ekstern partner tage sig af det sagsforberedende arbejde i endnu flere sager.
- ? Der er afsat 5,2 mio. kr. i 2023-2025 til, at forvaltningen fortsat kan tilbyde en udvidet forhåndsdialog til byggeansøgere. Det sikrer, at ansøgerne er bedre klædt på til ansøgningsprocessen, og det sparer tid i byggesagsbehandlingen, for aktuelt er der sagsforlængende fejl i op til 70 pct. af de ansøgninger, forvaltningen modtager.
- ? Der er også afsat penge til, at forvaltningen kan forlænge en række medarbejdere, der blev ansat på en midlertidig bevilling i 2022 som led i en særlig indsats for at forkorte sagsbehandlingstiden i den afsluttende del af byggefasen.
- ? Derudover er der afsat 5,4 mio. kr. i 2023 til en IT-løsning, der skal sikre en større transparens for ansøgerne, så det bliver nemmere at få indsigt i, hvornår man kan forvente at få tildelt en sagsbehandler, og hvornår sagen forventes at være færdigbehandlet. Det skal ske ved en IT-løsning, der, ved at indregne en række forudsætninger, kontinuerligt kan give et bud på den forventede svartid.
Det skal være slut med sagsbehandlingstider på op mod et år, når en bygherre skal have lov til at bygge i Københavns Kommune. De lange behandlingstider for byggetilladelser har ført til stigende frustration blandt husejere, developere og institutionelle investorer som pensionselskaberne.
Nu har et politisk flertal på byens rådhus vedtaget at styrke sagsbehandlingen med et løft i budgetterne for området. Målet er at afvikle sagspuklen i juli 2023, hvor nye sager så forventes at leve op til servicemålene for byggesagsbehandling, som Kommunernes Landforening har udstukket.
En række tiltag
Tilsammen er der øremærket 15,3 mio. kroner i perioden 2023-2025, som både skal bruges på at købe ekstern hjælp til sagsbehandlingen, forbedre it-løsninger og bedre forhåndsdialoger med byggeansøgere. Dertil kommer et ikke nærmere specificeret beløb på at fastansætte en række midlertidigt ansatte i sagsbehandlingen.
– Sagsbehandlingstiderne på byggesagsområdet er uacceptabelt lange, og jeg er glad for, at der er bred politisk opbakning til forvaltningens initiativer, så vi kan få nedbragt sagsbehandlingstiden, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).
– Jeg er samtidig glad for, at der også er fundet penge til at udvikle en IT-løsning, så man kan få svar på, hvor ens byggesag er i køen, og hvornår man kan forvente at få tildelt en sagsbehandler, for det er selvfølgelig frygteligt frustrerende ikke at kunne få den oplysning.
Derfor fik vi sagspuklen
Ifølge Københavns kommune er det især ændringer, der fulgte med indførelsen af det nye bygningsreglement BR 18, “som både kommuner og ansøgere synes er svært at navigere i”, der har sendt behandlingstiden ud over kanten:
Men pilen peger også på byggeansøgerne selv, pointerer kommunen:
– Med BR 18 er den enkelte byggeansøger f.eks. blevet ansvarlig for selv at indhente en såkaldt brand- og konstruktionserklæring og indplacere et byggeri i den rigtige brandklasse, og det har været stærkt medvirkende til, at der pt. er fejl i op til 70 pct. af de byggeansøgninger, forvaltningen modtager, skriver Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.
Forvaltningen oplyser selv, at der allerede er iværksat initiativer for at få nedbragt sagsbunken.
Det handler bl.a. om fasttrack af visse sagstyper, specialiserede teams og indførelse af intelligente robotter, der kan spare tid i sagsbehandlingen.
Ifølge kommunen er det lykkedes at tage toppen af sagsbunken. Men for at komme helt i mål med forvaltningens indsats, der vil betyde, at sagspuklen vil være afviklet i juli 2023, hvor de nationale servicemål – i gennemsnit – også vil være overholdt for nye sager, var det nødvendigt med en budgetindsprøjtning.