Ny bro sank i jorden – skulle have lyttet til lokales advarsler

Broprojekt skulle have kostet 17 millioner norske kroner, men da taxameteret passerede 30 millioner, blev broen opgivet - og kommer aldrig i brug. Fadæsen kunne være undgået, hvis man havde lyttet til lokalbefolkningen.
Der var ikke helt styr på undergrunden, da en norsk bro skulle opføres. Den sank nemlig ned i det bløde silt, og i sidste ende måtte broen opgives. Foto: Colourbox.
Der var ikke helt styr på undergrunden, da en norsk bro skulle opføres. Den sank nemlig ned i det bløde silt, og i sidste ende måtte broen opgives. Foto: Colourbox.

Vi bryster os med, at vi lever i en moderne tid, hvor byggeprojekter når højder, man ikke tidligere turde håbe på. Det kræver stærke teknologiske kompetencer, og tingene går imponerende stærkt.

Nogle gange skal man dog også passe på, det ikke kommer til at gå alt for stærkt. I stedet kan det være en god ide lige at stoppe op, og lytte til lokale erfaringer, inden man bare bygger løs. Det står et forlist broprojekt som vidnesbyrd om ved den nordnorske elv Breivikelva.

Her begyndte man i 2009 et broprojekt ved siden af en eksisterenede bro, tegnet af Donald Bailey, fra 1959. Nu står den nye – og ufærdige – bro side om side med den gamle, og den kommer aldrig til at blive taget i brug.

Det norske medie Nordlys har været ude og tale med flere fra lokalområdet, og de stiller sig hovedrystende over for projektet.

Blev advaret

Baggrunden for byggeriet skal findes i en politisk beslutning fra 2009, hvor der blev bevilliget 800 millioner norske kroner til en krisepakke, som skulle sætte gang i opgradering og vedligehold af norske veje. Det var en kærkommen pengepose – især for Breivikbroen, som var ved at være slidt.

Derfor gik man straks i gang – og det skulle gå hurtigt. Det fik de lokale til i et brev at advare Statens Vegvesen om at grave i elvbreden eller i selve elven. Mange års erfaringer har nemlig vist, at elven løber gennem en blød pude af silt og kviksandslignende forhold – og dermed langt fra optimale forhold at anlægge fundament til broer på.

Advarslen blev elegant overhørt, byggeriet gik i gang, og bropillerne sank ned i underlaget. Man havde ellers foretaget prøveboringer – men åbenbart ikke grundige nok. Da broen begyndte at synke, foretog man yderligere prøveboringer for blandt andet at finde ud af, hvor langt man skulle ned for at finde grundfjeld.

Grundfjeldet udeblev, men i 32 meters dybde punkterede man istedet en stor vandlomme, som var under tryk. Vandet trak ud af lommen, og skabte endnu mere ustabile forhold.

Dyr fadæse

Projektet var prissat til 17 millioner norske kroner, men da det passerede 30 millioner, stoppede man byggeriet. Nu planlægger man istedet en helt ny vejstrækning på syv-otte kilometer, som anslås at koste omkring 350 millioner norske kroner. Det skrinlagte broprojekt ender derfor med at blive noget af en dyr fadæse.

Og for at det ikke skal være løgn, mener lokalbefolkningen, at selv om broen ikke var sunket, ville den fortsat være dødsdømt. Den er nemlig cirka en meter lavere end den gamle – som tidligere har været udsat for høj vandføring med store isklumper. Med en lavere bro er lokalbefolkningen af den opfattelse, at broen vil tage skade under sådanne forhold.

Derfor må læresætningen være, at selv om man har en flot ingeniøruddannelse, kan det måske godt svare sig at lytte til lokale erfaringer.

Hvis du vil se billeder og video af det forliste broprojekt, skal du klikke her.

Relateret indhold