CSR-krav vinder frem i byggebranchen

CSR er ikke længere et ukendt begreb for bygge- og anlægsvirksomhederne, men er i høj grad blevet en del af de opgaver, der er forbundet med den daglige drift. Og kravene til CSR aktiviteter stiger fortsat, viser en ny analyse.
- Vi hører fra vores medlemsvirksomheder, at de i høj grad vælger deres aktivitetsområder efter, hvor det giver en effekt på bundlinjen. Det skal give mening for dem at investere i CSR, og det er særdeles positivt, siger Henriette Thuen, international chef hos Dansk Byggeri. Foto: Ricky John Molloy.
- Vi hører fra vores medlemsvirksomheder, at de i høj grad vælger deres aktivitetsområder efter, hvor det giver en effekt på bundlinjen. Det skal give mening for dem at investere i CSR, og det er særdeles positivt, siger Henriette Thuen, international chef hos Dansk Byggeri. Foto: Ricky John Molloy.

Corporate Social Responsibility – der til daglig bliver omtalt som CSR – er en samlende betegnelse for en lang række initiativer, der efterhånden er ved at vinde stort indpas på de danske arbejdspladser. Også i bygge- og anlægsbranchen.

– Vi kan se, at virksomhederne i høj grad arbejder med CSR-aktiviteter som en fast integreret del af forretningen. Årsagen er blandt andet, at det giver anseelse i omverdenen, flere kunder, stolthed blandt medarbejderne – og ikke mindst kan bidrage til sorte tal på bundlinjen, fortæller Henriette Thuen, international chef hos Dansk Byggeri og ansvarlig for analysen af bygge- og anlægsvirksomhedernes CSR-aktiviteter.

CSR er betegnelsen for virksomheders arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter. Det kan for eksempel ske ved, at virksomheden gør en særlig indsats i forhold til integration, efteruddannelse, sundhedspolitik, arbejdsmiljøpolitik eller miljø.

Effekt på bundlinjen

Dansk Byggeri har netop gennemført en analyse af bygge- og anlægsvirksomhedernes aktiviteter inden for CSR. Tendensen blandt virksomhederne er, at de tager flere CSR-initiativer nu end tidligere, og 80 procent svarer, at de har igangsat samfundsansvarlige aktiviteter på tre eller flere områder.

– Vi hører fra vores medlemsvirksomheder, at de i høj grad vælger deres aktivitetsområder efter, hvor det giver en effekt på bundlinjen. Det skal give mening for dem at investere i CSR, og det er særdeles positivt. For det er netop, når et aktivitetsområde bidrager til indtjeningen og bliver en del af hele den ledelsesmæssige strategiske planlægning, at aktiviteten bider sig fast og bliver en inkorporeret del af forretningen – til glæde for både kunder, medarbejdere og samfundet, siger Henriette Thuen.

Som eksempel nævner Henriette Thuen, at fokus på arbejdsmiljøet giver færre sygedage blandt medarbejderne, hvilket både giver glade medarbejdere og reducerer udgifterne. Og hvis virksomheden optimerer sin vognpark og medarbejdernes kørselsvaner, kan de opnå store besparelser på brændstof og udlede mindre CO2.

Medarbejderne stiller krav

Virksomhederne oplever, at kravene til CSR aktiviteter er øget i løbet af de seneste år.

– De øgede krav skyldes flere ting. Der bliver hele tiden stillet flere lovkrav til blandt andet arbejdsmiljø samt miljø- og energimæssige tiltag. Desuden har både offentlige og private bygherrer fået øget fokus på at stille krav til deres leverandører. Men der er også de mere bløde områder som for eksempel øget integration, hjælp til udsatte grupper og støtte til lokale aktiviteter. Den slags initiativer bliver ofte initieret af virksomhederne selv – og på opfordring fra medarbejderne, siger Henriette Thuen.

Ud over krav fra både de offentlige og de private kunder oplever en tredjedel af virksomhederne nemlig krav fra deres medarbejdere om at have CSR på dagsordenen.

– Det må vi se som et udtryk for, at medarbejderne ønsker at have en arbejdsplads med et godt arbejdsklima, gode medarbejderforhold og som tager et socialt ansvar i lokalsamfundet, vurderer Henriette Thuen.

Relateret indhold