Cobes forslag til en ny bypark er af et enigt bedømmelsesudvalg netop valgt til vinder af arkitektkonkurrencen.
– Det er bedømmelsesudvalgets klare opfattelse, at ‘Baneparken’ med sine grundige og præcise analyser og sit enkle og tidløse greb rummer det største potentiale for en videre udvikling i samarbejde med Odense Kommune. Projektet er på én gang traditionelt – i ordets positive forstand – og radikalt, idet jernbanerummet vendes fra en ulempe til en mulighed. Og frem for alt ligger ‘Baneparken’ godt i Odense, som havde den altid været der, lyder det fra dommerudvalget.
Forslaget udmærker sig blandt andet ved en stærk sammenhæng mellem Odense centrum, Nørrebro og Odense havn:
Der arbejdes med en klassisk karréstruktur, som opstår som en naturlig fortsættelse af den lave karréby i det eksisterende Odense centrum, mens én bygning hæver sig som et vartegn.
Desuden lægger forslaget op til udviklingen af en fodgænger- og cykelvenlig bydel, og et attraktivt byrumsforløb, der kan sammenlignes med Superkilen på Nørrebro i København, bugter sig gennem planen og kobler sig fint på Kongens Have og Byens Bro.
Bygger på midtbyens eksisterende strukturer
Undervejs løber byrummet langs baneterrænet, der som noget helt særligt ved forslaget tænkes som et positivt og identitetsskabende element fremfor en udfordring, og langs skinnerne skabes således en ny og unik park med et anderledes kuperet terræn med plads til alt lige fra naturlegeplads, siddemøbler til parkour og amfiteater.
I stueetagerne langs banestrøget er der i forslaget foreslået en blanding af bolig, detailhandel, restaurant og cafeer, en offentlig daginstitution, et supermarked, hotel, et kontorhus, et kulturhus og et fælleshus for bydelen samt fælleslokaler til karréerne – en blanding, der sikrer rig mulighed for aktiviteter og liv døgnet rundt.
– Vinderforslaget er spændende, fordi det bygger på midtbyens eksisterende strukturer, og det giver en mulighed for at forstærke livet op ad Kongensgade ved, at bydelen kobler til et strøg med butikker, parkour og kuperet terræn op mod baneterrænet. Jeg er generelt optaget af, at brugervenlighed for cyklister og fodgængere tænkes godt med, og jeg ser frem til også at få parkering tænkt mere igennem frem mod det endelige projekt, siger rådmand Søren Windell, By- og Kulturforvaltningen.
Næste skridt til en robust og visionær plan
Tre arkitektteams dystede om at udarbejde det bedste konkurrenceforslag, og disse forslag er blevet vurderet af A. Enggaard og virksomhedens tilknyttede konkurrencerådgivere, der tæller Holscher Nordberg, Cowi og Aaen Engineering, mens landskabsarkitekt Rosa Lund og arkitekt Mikkel Frost har været involveret som uafhængige fagdommere.
Nu går byudviklingsprojektet ind i en ny fase, hvor den endelige udviklingsplan for den nye bydel skal udvikles i samarbejde mellem A. Enggaard, PKA og vinderteamet i tæt dialog med Odense Kommune:
– Med vinderforslaget har vi fået et fantastisk udgangspunkt, som nu skal bearbejdes og kvalificeres yderligere over de kommende måneder sammen med vinderteamet og i dialog med Odense Kommune, så vi ender ud med en robust og visionær plan for den langsigtede udvikling af en bydel, der vil bidrage til udviklingen af Odense som en grøn og levevenlig storby, siger projektudviklingschef i A. Enggaard, Kim Marcussen.
A. Enggaard forventer at kunne aflevere endeligt forslag til en udviklingsplan til Odense Kommune ved årets udgang, hvorefter planprocessen kan igangsættes.