DI i skarp kritik: – Uddannelse giver ingen mening

DI Byggeri Malersektionen mener, at 'Ny Mesterlæreuddannelse' giver så store problemer, at den bør ændres hurtigst muligt.
DI Byggeri Malersektionen mener ikke, at malermestrene skal hænge på undervisningspligten i fag som eksempelvis dansk, matematik og engelsk, som det er tilfældet med 'Ny Mesterlæreuddannelse'. Foto: Getty Images.
DI Byggeri Malersektionen mener ikke, at malermestrene skal hænge på undervisningspligten i fag som eksempelvis dansk, matematik og engelsk, som det er tilfældet med 'Ny Mesterlæreuddannelse'. Foto: Getty Images.

Håndværksfagene har svært ved at tiltrække de unge. Sådan er det i dag, og sådan har det været i flere år.

Derfor oprettede man uddannelsen ‘Ny Mesterlæreuddannelse’, som trådte i kraft i 2005. Uddannelsen skulle fange interessen hos de unge, der er skoletrætte, ved at være ‘den praktiske vej til en erhvervsuddannelse’, hvor oplæringen sker på en arbejdsplads og ikke på en skole.

Men ifølge DI Byggeri Malersektionen har uddannelsen haft modsat effekt og betydet, at der stort set ingen mesterlæreuddannelser er i malerfaget i dag.

Formand i DI Byggeri Malersektionen, Willi Becke, mener, at det er et stort problem, at malermestrene også hænger på undervisningspligten i fag som eksempelvis dansk, matematik og engelsk, og at Ny Mesterlæreuddannelse derfor bør ændres hurtigst muligt:

– De unge lærlinge springer grundforløb 1 og 2 på hver 20 uger over på de Tekniske Skoler og starter direkte hos malervirksomhederne, som samtidig bliver ansvarlige for, at de lærer alt det, de lærer på introforløbet på de Tekniske Skoler inklusiv de boglige fag som engelsk, dansk mv. Det vil sige, at virksomhederne har overtaget undervisningspligten for fag uden relevans for fagets faglighed, og det giver jo ikke mening, siger han.

Stort elevoptag, men ingen indflydelse

Lærlingeuddannelserne er underlagt Undervisningsministeriets bekendtgørelser om bygningsmaler-, skiltetekniker- og autolakereruddannelsen. Malerfagets faglige Fællesudvalg bidrager til uddannelsen ved at fastlægge uddannelsens varighed, fordeling af praktik- og skoleophold samt mål for område- og specialefag – det vil sige den malerfaglige del af uddannelsen.

DI Byggeri Malersektionen er imidlertid ikke medlem af fællesudvalget.

– Vi har i 15 år forsøgt at blive medlem af fællesudvalget, hvor Malerforbundet, Danske Malermestre og AutoBranchens ArbejdsgiverForening er repræsenteret, men der er gået politik i det, og i stedet for at se på, hvad der er godt for eleverne, står vi i den kedelige situation, at vi med et ret stort elevoptag ikke har nogen indflydelse på uddannelsen, fortsætter Willi Becke.

DI Byggeri Malersektionen er en ud af 26 sektioner under DI Byggeri.

Relateret indhold