Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer – om ugen

Første fragtskib har lagt til kaj i Femern Bælt-tunnelens arbejdshavn ud for den store tunnelfabrik, hvor elementerne til verdens længste sænketunnel skal produceres. Med sig havde det 7.000 tons granitskærver.
MV Aasvik gled roligt ind i arbejdshavnen mandag aften og vil snart blive efterfulgt af hundredvis af andre skibe.
MV Aasvik gled roligt ind i arbejdshavnen mandag aften og vil snart blive efterfulgt af hundredvis af andre skibe.

Norske MV Aasvik sejlede mandag aften som det første fragtskib ind i arbejdshavnen ved Femern-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland. Havnen spiller en nøglerolle i byggeriet, da den både skal stå for udskibning af tunnelens elementer og modtage de millioner af tons råmaterialer, der skal bruges på byggepladsen.

– Arbejdshavnen er helt afgørende for logistikken bag byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Den sikrer en robust forsyningsvej direkte til fabrikken og skåner samtidigt nærmiljøet for tung trafik, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S.

MV Aasvik og 7.000 tons granitskærver kom først. Fremadrettet vil der hver uge ankomme op mod 70.000 tons råmaterialer som sand, grus, cement og armeringsjern, når tunnelfabrikken er fuldt oppe i drift.
MV Aasvik og 7.000 tons granitskærver kom først. Fremadrettet vil der hver uge ankomme op mod 70.000 tons råmaterialer som sand, grus, cement og armeringsjern, når tunnelfabrikken er fuldt oppe i drift.

En af de mest travle havne i Danmark

Med i lasten på MV Aasvik lå omkring 7.000 tons granitskærver fra Norge, der skal bruges til at etablere arbejdsveje på byggepladsen. MV Aasvik vil snart blive efterfulgt af hundredvis af andre skibe.

Faktisk bliver arbejdshavnen på 500.000 m2 én af de mest travle i Danmark. Et nyt fragtskib forventes at ankomme til byggepladsen cirka hver tredje dag.

Når alle seks produktionslinjer på tunnelfabrikken er i drift, vil havnen modtage op mod 70.000 tons råmaterialer som sand, grus, cement og armeringsjern om ugen. Havnen har både et østligt og vestligt kajanlæg og er mere end dobbelt så stor som den eksisterende trafikhavn i Rødbyhavn. Dermed er den blandt de største havne i Danmark.

Ved at levere råmaterialer direkte til fabrikken ad søvejen skånes både miljøet og lokalområdet for tusindvis af tunge lastbiltransporter, mens tunnelen bygges.
Ved at levere råmaterialer direkte til fabrikken ad søvejen skånes både miljøet og lokalområdet for tusindvis af tunge lastbiltransporter, mens tunnelen bygges.

Arbejdshavnen ved Rødbyhavn står klar til at modtage materialer, netop som entreprenørerne forbereder sig til støbningen af det første tunnelelement omkring årsskiftet.

– Tidligere på sommeren holdt vi rejsegilde på tunnelfabrikken. Vi er i fuld gang med prøvestøbningen af en del af et tunnelelement. Nu hvor havnen også er taget i brug, føler vi os godt rustet til det egentlige tunnelbyggeri, siger Jens Ole Kaslund.

8. juni blev der afholdt rejsegilde på Femern-projektets tunnelfabrik. Når den står færdig, vil den optage omkring én mio. kvadratmeter af byggepladsen.
8. juni blev der afholdt rejsegilde på Femern-projektets tunnelfabrik. Når den står færdig, vil den optage omkring én mio. kvadratmeter af byggepladsen.

Relateret indhold