Vejdirektoratet og Banedanmark lægger an til at etablere en ny, dobbeltsporet og 35 km lang højhastighedsjernbane fra Odense Vest til Kauslunde øst for Middelfart. Tog på banen vil fra slutningen af 2028 kunne transportere togpassagerer med op til 250 km/t – hvilket betyder en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og dele af Jylland.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2025/02/Hoejhastighedsbane.jpg)
For at realisere projektet, der har et samlet budget på 4,9 mia. kr., skal der opføres ikke færre end 34 nye broer. Grundet projektets omfang har opgaven fordelt sig på fem forskellige udbud.
Vejdirektoratet er både bygherre på det samlede anlægsprojekt og anlægsmyndighed på jernbaneprojektet, som udføres i samarbejde med Banedanmark. Atkins og Niras er valgt som rådgivere på projektet, mens selve anlægsarbejdet fordeler sig på fem hovedentrepriser. Disse er vundet af M.J. Eriksson, Aarsleff Rail og Gustav H. Christensen.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2024/03/122118_1_xl-375x281.jpg)
En milepæl: Støber bropiller til jernbanebro direkte i vandet
Målet med projektet er at rejsende skal kunne komme fra Odense til Esbjerg og Aarhus på én time.
Tæt dialog og ejerskab
M.J. Eriksson udfører dele af projektet selv og anvender desuden Jorton som underentreprenør. Gustav H. Christensen bruger Arkil som underentreprenør. Rail Aarsleff er selv udførende på sin del af projektet.
Niki Byriel, projektleder hos Aarsleff, der skal bygge 10 af de 34 broer, siger:
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2024/03/120642_1_xl-375x216.jpg)
Hvem skal anlægge jernbanen under Femern? Forventet pris: 1,5 mia. kr.
– For et projekt i denne størrelse med nogle bygværker, der sætter så store krav til betonen og ikke mindst udstøbningen af disse, vil samarbejdet mellem entreprenør og leverandør betyde alt. Det indebærer både en tæt dialog og ikke mindst ejerskab på projektet fra både entreprenør og leverandør. Hvis ikke vi er fælles om det, kommer disse støbninger ikke i mål.
Vinder alle fem udbud
Leverancerne af betonen til de mange broer har også været i udbud. Her var det et kvalificeringskrav, at betonleverandøren skulle kunne fremvise godkendte produkt-EPD’er, der overholder projektets CO2-krav.
Vinder af alle fem udbud, der forventes at løbe op i ca. 56.000 kubikmeter beton, blev Unicon, der som Danmarks største betonproducent og -leverandør kan levere beton fra betonværk i Odense og Fredericia.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2025/02/Jernbane-2-1200x799.jpg)
Adm. direktør i Unicon, Casper Mathiasen, siger:
– Der er tale om et stort projekt, og med leverancer på tværs af alle fem udbud kan vi for alvor udnytte vores ekspertise inden for store anlægsprojekter. Hver enkelt bro skal støbes kontinuerligt over en relativt kort tidsperiode, hvilket stiller store krav til produktionskapacitet samt leveringssikkerhed. Vores solide tilstedeværelse med flere betonværker i området samt veludbyggede flåde af betonbiler og pumper kommer derfor til at spille en nøglerolle for projektet.
Leverancerne af de 56.000 kubikmeter beton svarer til ca. 6.000 vognlæs. De vil blive leveret fra nu og frem til januar 2026.