Kontorbyggeri på Trælastholmen opføres af hybridmoduler

Det nye kontorbyggeri, som MT Højgaard Property Development vil bygge på Trælastholmen, opføres af hybridmoduler. Dermed kan byggeriet opfylde den frivillige lavemissionsklasse.
3 visualiseringer af et nyt kontorbyggeri med grønne planter, en bro på kanalen mv.
Der bliver vand på to sider af det kommende kontorbyggeri, som MT Højgaard Property Development vil bygge på Trælastholmen. Visualisering: By & Havn

MT Højgaard Property Development er allerede godt i gang med at opføre knap 25.000 nye kvm bolig- og erhvervsbyggeri på Trælastholmen i København SV. Nu har selskabet også sikret sig byggeretten på byggefelt 3.07.

Her er det muligt at opføre 13.700 etagemeter kontorbyggeri i seks etager, kælder samt en grøn byhave.

Arkitekturen står Entasis for, mens Norconsult er med som ingeniør. Enemærke & Petersen er udpeget som totalentreprenør.

Læs også

By & Havn vækster: “Investeringer viser nu deres værdi”

I området vil der bl.a. være to nye kanaler – Frokostkanalen og Roerkanalen, nye veje samt en bro, som fører Sundkrogsgade over Roerkanalen.

Nybyggeriet, der kommer til at ligge synligt og eksponeret på Trælastholmen ud til Sundkrogsgade, får de kommende kanaler på to sider.

Erstatter beton med træ

Målet er at opføre et kontorbyggeri i en hybridkonstruktion, der gør det muligt at bygge etagebyggerier, hvor en del af betonen erstattes med træ. Dermed kan man mindske CO2-aftrykket uden at gå på kompromis med sikkerheden. Modulerne leveres tyske Cree.

Projektudviklingsdirektør ved MT Højgaard Property Development, Johnny Sørensen, fortæller:

Kortudsnit af Trælastholmen. Byggefeltet er markeret med en rød firkant
Det kommende kontorbyggeri kommer til at ligge mellem de to kanaler Frokostkanalen og Roerkanalen. Illustration: By & Havn

– Det er et meget spændende projekt, som vi glæder os til at komme i gang med. Brugen af hybridmoduler giver nogle helt særlige arkitektoniske muligheder, som vi ser frem til at udnytte.

Han forventer at have byggetilladelsen i hus i begyndelsen af 2026, hvorefter byggeriet kan blive sat i gang.

Byggeriet forventes certificeret til både DGNB og efter den frivillige lavemissionsklasse. Det viser et opslag i Byggefaktas SMART, der anslår budgettet til 290 mio. kr.

I rivende udvikling

Ingvar sejr Hansen, udviklingsdirektør i By & Havn, der er sælger af byggeretten, ser frem til, at det nye byggeri står færdigt.

Læs også

FB Gruppen i den største købsaftale med Køge Kyst

– Nordhavn er et område i rivende udvikling, og der er mange virksomheder, der ønsker at flytte dertil, så der bliver med garanti rift om de nye kontorer, der bliver skabt til at matche fremtidens behov på arbejdsmarkedet.

Resten af 2025 er sat af til at bearbejde det oprindelige skitseforslag, projektere og finde investorer.

Relateret indhold