Den danske arkitektvirksomhed Dissing+Weitling arbejder internationalt med mobilitet, bygning, kulturarv og transformation. Herhjemme har virksomheden bl.a. gjort sig bemærket den flere gange prisbelønnede Cykelslange i København, Storebæltsforbindelsen og Køge Nord Station.
Også i udlandet har man fået øjnene op for de danske broarkitekter, der bl.a. har tegnet det 23 kilometer lange netværk af stier inkl. 7 broer, Xiamen Footpaths, i Kina, Hålogalansbrua i nordnorske Narvik og den prisbelønnede Sofias bro i Sofiero i Helsingborg.
Danske ingeniører og arkitekter bag Storbritanniens største bro
Nu har arkitektvirksomheden sammen med landskabsarkitekterne Kragh Berglund, der bl.a. står bag landskabet på BaseCamp i Lyngby, vundet en fireårig rammeaftale om strategisk rådgivning inden for transportinfrastruktur for det svenske vejdirektorat Trafikverket.
Den største aktør inden for svensk mobilitet
De fremtidige projekter omfatter innovations-, udrednings- og udviklingsopgaver inden for transportinfrastrukturens arkitektur. Partner og leder af Dissing+Weitlings mobilitetsenhed, Jesper Henriksen, siger:
– Trafikverket er en meget vigtig samarbejdspartner for os, så vi er utroligt stolte af det nye samarbejde. Den svenske myndighed er ikke alene den vigtigste og største aktør inden for svensk mobilitet, men også en ambitiøs bygherre, der forstår at integrere udviklingen af infrastrukturen med bredere samfundsmål som social bæredygtighed og klimaomstilling.
Vil bruge sin internationale erfaring
I Sverige fokuserer man ofte ikke blot på transportbehov, men også på at tænke infrastrukturprojekter sammen med social sammenhængskraft, gode oplevelser og bæredygtige miljøer.
International ingeniør søger samarbejder i Danmark: ”Danske tegnestuer er eftertragtet globalt”
De danske virksomheder skal derfor samarbejde med de svenske transportmyndigheder og realisere målene i Trafikverkets Arkitekturstrategi og Arkitekturprogrammet, som fokuserer på de tre hovedområder:
- Menneske- og landskabsorienteret natur
- Arkitektur som drivkraft i samfundsudvikling
- Omsorg- og vidensbaseret arkitektur
– Det matcher fuldstændigt vores ambitioner og ekspertise. Vi kan bruge vores internationale erfaring inden for stationer, broer og anden mobilitet til at assistere Trafikverket, slutter Jesper Henriksen.
I alt deltog 12 både svenske og udenlandske arkitekt- og ingeniørvirksomheder i konkurrencen om rammeaftalen. Også Rambøll Sverige og Radar Arkitektur var blandt vinderne.