Byerne bliver større i fremtiden, og der bliver en større koncentration af mennesker. Fra nu og frem til 2050 skal verdens byer mere eller mindre fordobles i størrelse, og op mod 80-90 procent af verdens befolkning vil til den tid bo i og omkring de 500 største byer i verden. Den udvikling svarer til, at der hver dag de næste 30 år skal bygges en by på størrelse med Odense med alt, der hører til; bygninger, byrum, infrastruktur, transportsystemer og så videre. Og den udfordring kræver en bæredygtig tilgang, mener Torben Klitgaard, der er direktør for det faglige netværk for bæredygtig byudvikling, Bloxhub.
En driver
– Jeg fokuserer meget på urbanisering – altså på byudvikling som en driver for forandringer i samfundet, men også for vækst for den enkelte virksomhed, siger Torben Klitgaard. Hvis vi kigger på udviklingen og samtidig gerne vil overlevere en verden til vores børn, som er bedre end den vi selv kom ind i, så kræver det, at man radikalt tænker energi- og klimahåndtering på en anden måde, siger Torben Klitgaard, som er hovedtaler på konferencen ‘Fremtidens bæredygtige byggeri’, der finder sted i Middelfart 31. august.
Han mener ikke, at der er råd til at lade være med at tænke bæredygtigt, selv om det kan synes som om, at der ikke er tid tid til at tænke bæredygtighed ind, fordi udviklingen går så hurtigt.
– Det klassiske svar på det spørgsmål er nok, at man ikke har råd til ikke at tænke bæredygtigt. Tendenserne med befolkningsændringerne og klimaforandringerne gør, at hvis ikke vi begynder at tænke på nye måder, så går det galt. Vi kan være helt sikre på, at det går galt, hvis vi ikke forandrer vores holdning til, hvordan vi skal udvikle det her, siger Torben Klitgaard.
Ikke byrdefuldt
Han mener ikke, at bæredygtighed behøver at være byrdefuldt for en virksomhed. Tværtimod.
– Pointen er, at der er rigtig meget business i at tænke i bæredygtighed. Bæredygtighed er business. Det er rigtig, rigtig god business, siger Torben Klitgaard og fortsætter:
– Urbanisering er måske den største forretningsmulighed nogensinde. I byerne samles der nemlig rigtig mange udfordringer; energiforbrug, energiproduktion, transport. Det er der, vi bor, det er der, vi lever, det er der, vi køber ind. Når man samler mennesker et sted, så driver virksomhederne også den vej. Fordi der, hvor der er mennesker, er der også aktiviteter, og der, hvor der er aktivitet, er der business.