I et svar til Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn redegør transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt for, hvilke infrastrukturelle overvejelser og investeringer der er blevet foretaget og/eller planlagt i forbindelse med at sikre adgang til landets nye supersygehuse og universitetshospitaler.
Ministeren peger blandt andet på, at der fra statens side er afsat betydelige midler til en række projekter, som forbedrer den trafikale tilgængelighed til de nye supersygehuse.
Det gælder blandt andet 45 millioner kroner plus yderligere 161 millioner kroner til et nyt tilslutningsanlæg på motorvejen ved det kommende sygehus ved Odense, så det nye tilslutningsanlæg kan være til mest muligt gavn for arbejdet med opførelsen af det nye sygehus. Anlægget er allerede taget i brug tidligere i år.
Motorvej i Midtjylland
Det blev i marts 2013 besluttet at tilføre 3,4 milliarder kroner til en motorvej mellem Herning og Holstebro og en vejforbindelse til det nye supersygehus i Gødstrup. I den forbindelse indgår yderligere 452 millioner kroner til en motorvejslinjeføring til sygehuset i Gødstrup
Vejforbindelsen til sygehuset i Gødstrup forventes at kunne åbne i foråret 2017. Hele motorvejen forventes at kunne åbne i 2018.
Nye stationer
Dertil kommer beslutningen om at etablere en ny station i Favrholm syd for Hillerød ved det kommende regionshospital, som placeres tæt på knudepunktet, hvor Frederiksværksbanen møder S-togslinjen mod Hillerød.
Favrholm Station placeres derfor midt i dette knudepunkt, så rejsende får mulighed for at tage både lokalbanetog og S-tog til det kommende hospital – samt skifte mellem lokalbanen og S-banen på stationen.
Arbejdet med anlæg af Favrholm Station forventes at stå færdig i 2020 samtidig med åbningen af regionshospitalet.
Letbaner til hospitaler
Der etableres i øvrigt også en station ved det kommende regionalhospital ved Gødstrup. Anlægget af stationen samordnes med etableringen af det planlagte regionshospital, således at station og hospital åbnes samtidig – forventeligt i 2019.
Investeringerne i letbaneprojekterne i Odense, Aarhus og i København beløber sig til i alt 8,9 milliarder kroner.
I letbanen i Århus indgår et standsningssted ved Århus Universitetshospital i Skejby. I letbanen i Odense indgår et standsningssted ved Odense Universitetshospital, og i letbanen i Ring 3 indgår standsningssteder ved Herlev Sygehus samt Glostrup Hospital.