I december viste beregninger foretaget af DTU, at en fast forbindelse over Kattegat ville beløbe sig til 118 milliarder kroner, og det betød, at ideen umiddelbart blev lagt i graven af Venstre-regeringen. Det var for høj en pris, der samtidig betød, at en ren brugerbetaling af broen ikke ville kunne lade sig gøre – tværtimod skulle staten poste 51 milliarder kroner i projektet, hvis forudsætningerne for opførelsen af forbindelsen var, som de blev beskrevet af DTU i den strategiske analyse af omkostningerne ved en fast forbindelse over Kattegat.
Men de tal gør Rambøll nu op med i en ny rapport, der blev præsenteret på en konference afholdt af Kattegatkomitéen. Rambøll har regnet sig frem til, at det statslige tilskud kan opgøres til 15 milliarder kroner, hvis man forudsætter en rente på to procent i modsætning til de tre procent, der er lagt til grund i DTU-analysen, som regeringen navigerer efter, og samtidig bruger trafiktal, der modsvarer Infrastrukturkommissionens anbefalinger. Alt i alt giver det en forskel på det beregnede statslige de to rapporter imellem på 36 milliarder kroner.
Vi når ikke at bygge en forbindelse over Kattegat, før vi bliver nødt til at udvide vores motorveje, men man vil kunne spare næste omgang af udvidelser.
Jens Egdal Divisionsdirektør, Rambøll
På sikker grund
Selv om en forbindelse over Kattegat vil være et stort projekt, vil der ifølge Rambøll ikke være tale om et kæmpespring, som dengang hvor springet fra Farøbroen til Storebælts-forbindelsen var en faktor ti. En forbindelse over Kattegat vil være et projekt, der er dobbelt så stort som Storebælts-projektet.
– Så vi er på rimelig sikker grund, lød det fra Jens Egdal, divisionsdirektør i Rambøll, der samtidig slog fast, at Vejle Fjord-broen vil være i voldsomme trafikale problemer inden for ti år, hvilket nødvendiggør en stillingtagen til problemet.
– Vi når ikke at bygge en forbindelse over Kattegat, før vi bliver nødt til at udvide vores motorveje, men man vil kunne spare næste omgang af udvidelser. En Kattegat-forbindelse vil til stadighed kunne spare en halv udvidelse af hele vejnettet, lød det fra Jens Egdal, der samtidig slog fast, at man ret præcist vil kunne beregne en anlægspris for en fast forbindelse og på den måde undgå budgettets “sikkerhedstillæg” på 50 procent til fordel for et mere realistisk tillæg på 10 eller 20 procent.
Vigtigste projekt
Borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard, der også sidder med i Kattegatkomitéens formandskab, erklærede sig enig, og slog fast, at en Kattegat-forbindelse er et af de vigtigste projekter i Danmark.
– De nye beregninger har skabt en udfordring, man er nødt til at forholde sig til politisk. Det kræver politisk vilje og mod, og vi vil i Aarhus Kommune og i Kattegatkomitéen kaste alt ind i kampen, for vi er på vej til at blive et af Europas største lande, fordi det tager så lang tid at komme rundt, lød det fra Jacob Bundsgaard (S).