Der er store forskelle på, hvor meget det koster pr. kilometer at anlægge en letbane alt efter hvor i landet, letbanen skal placeres.
Det fremgår af et svar fra transportminister Magnus Heunicke (S) til Folketingets Transportudvalg. Han forklarer, at staten yder tilskud til anlæg af Odense Letbane, Aarhus Letbane og Aalborg Letbane. Derudover yder staten et indskud i Ring 3 Letbane I/S, som har til opgave at anlægge en letbane i Ring 3 i Hovedstadsområdet.
Dyrest er Århus letbane med en kilometerpris på 182 millioner kroner på de 12 kilometer. Nummer to er den københavnske letbane med 152 millioner kroner for hver af de 27 kilometer efterfulgt af Odense med 162 millioner kroner for de samlede anlægsudgifter og Aalborg med 141 millioner kroner. Odense og Aalborg letbaner er henholdsvis 14 og 12 kilometer lange.
Sammenligning
Aarhus Letbane består dels af nyanlagte spor på 12 kilometer samt tilpasning af Grenåbanen og Odderbanen til letbanetrafik. Måles anlægssummen i forhold til den samlede letbanestrækning på 110 kilometer bliver den gennemsnitlige omkostning pr. kilometer ifølge ministeren på cirka 20 millioner kroner.
I forbindelse med udarbejdelse af udredningsrapporten om letbanen i Ring 3 blev anlægsomkostningerne for letbaner i sammenlignelige lande undersøgt.
Af rapporten fremgår det, at den gennemsnitlige kilometeromkostning for tyske byer er på 218 millioner kroner og for Solnagrenen i Stockholm er anlægsomkostningen 394 millioner kroner pr. kilometer.
10 projekter
Det engelske transportministerium analyserede i 2012 omkostningerne ved anlæg af 10 engelske light rail projekter. Heraf fremgår det at den gennemsnitlige omkostning ligger på cirka 130 – 140 millioner kroner pr. kilometer.
– Ovenstående tal skal som nævnt tages med alle mulige forbehold, men de giver dog et indtryk af omkostningen til letbaneprojekter i Danmark ikke er ude af trit med omkostningsniveauet i andre lande, slutter Magnus Heunicke.