Om projektet
- P-hus ved Billund Lufthavn
- Bygherre: Apcoa
- Totalentreprenør: CG Jensen
- Arkitekt: Friis og Moltke
- Ingeniør: Cowi
- Udvalgte mængder:
- – 1.670 betonelementer
- – 13.000 kvm. tag
- – 2.000 meter autoværn
BILLUND: Trods den gradvise åbning efter den omfattende corona-lockdown, så er der stadig meget langt til tidligere års ferietravlhed i Billund Lufthavn denne dag i juli, hvor Dagens Byggeri er inviteret på besøg på CG Jensens byggeplads ved lufthavnens kommende nye p-hus.
På grund af ekstremt dårlige jordbundsforhold (…) har vi måtte lavet jordbundsudskiftning og indbygge 30.000 kubikmeter gruspude …
Divisionschef Hans Jørn Kühn, CG Jensen Byggeri Vest
– Vi er i den grad begunstiget af den lave aktivitet, så vi har haft rigtig god plads til elementleverancer og maskiner på pladsen, fortæller divisionschef Hans Jørn Kühn, CG Jensen Byggeri Vest.
Tårnhøj bæltekran
En 55 meter høj bæltekran tårner sig op mod den let overskyede danske sommerhimmel. Kranen løfter i disse dage de absolut sidste af i alt 1.670 betonelementer på plads på det fem etager store p-hus på samlet 34.050 kvadratmeter.
Om et par dage udskiftes kranen med en lidt mindre, som skal bruges under færdiggørelsen af taget, og derefter går apteringen i gang. Efter planen skal huset afleveres til Apcoa 1. marts næste år.
30.000 ekstra kubikmeter
Han betegner foreløbig byggeprocessen som lige efter bogen.
– Dog havde vi en lidt tung start, da vi gik i jorden først i februar. For på grund af ekstremt dårlige jordbundsforhold – der ikke var som forventet – har vi måtte lavet jordbundsudskiftning og indbygge 30.000 kubikmeter gruspude, og altså samtidig køre samme mængde jord væk, siger han til Dagens Byggeri.
Etablering af p-huse er blevet et af entreprenørvirksomhedens specialer de senere år – senest i Ørestaden, Sønderborg og Horsens. Huset i Billund er det ottende hus, Hans Jørn Kühn og CG Jensen opfører, og der er flere i støbeskeen. Divisionschefen sidder i øjeblikket og regner på nogle tilbud både øst og vest for Storebælt.
– Der kommer helt sikkert flere og flere p-huse i Danmark, så der bliver plads til bilerne i byerne. Derfor har vi valgt at gøre det til en kernekompetence hos CG Jensen, hvor vi tilbyder løsninger i både beton og stål, fortæller Hans Jørn Kühn.
Sikkerhed og tryghed
Lufthavnshuset adskiller sig ved at have meget lange spænd, og så bliver der gjort en del ud af at lave huset lyst og indbydende.
– Alle synlige overflader males lyse, og der bliver masser af store lysindfald. Det gør vi meget ud af i vores p-hus koncept – primært for at skabe tryghed for brugerne. Vi går lidt væk fra tidligere tiders mørke og lidt skumle p-huse, siger han.
I gennemsnit har 20 mand dagligt været involveret i projektet siden byggestart, og hele herligheden er estimeret til at vare et års tid.Som en del af entreprisen er også, at CG Jensen på udenomsarealene etablerer 500 p-pladser i terræn samt udkørselsanlæg.
– Da vi begyndte i februar, løftede vi nogle eksisterende træer op og satte dem i depot. Den flytter vi naturligvis tilbage og planter i samme område, siger han.
Til den tid er coronatågerne forhåbentlig lettet, så flere flyankomster og -afgange finder vej til Billund Lufthavn, og der igen bliver brug for de mange nye parkeringspladser til de rejsende.