Projektchef: Logistikken bliver en udfordring ved stort Rødovre-byggeri

CG Jensen er med opførelsen af det 37.500 kvadratmeter store Rødovre Port i gang med den største totalentreprise i virksomhedens historie.
Når de 10 bygninger for alvor begynder at skyde i vejret på pladsen, der er omkranset af veje og jernbane, bliver logistikken en helt særlig udfordring. Foto: Torben Jastram.
Når de 10 bygninger for alvor begynder at skyde i vejret på pladsen, der er omkranset af veje og jernbane, bliver logistikken en helt særlig udfordring. Foto: Torben Jastram.

Om projektet

  • Størrelse: 37.500 kvm. (33.197 kvm. bolig samt 4.343 kvm. erhverv).
  • 534 boliger (1-5 værelser)
  • 200 p-pladser under byggeriet
  • Bygherre: Gefion Group
  • Arkitekt: Arkitema
  • Ingeniør: Oluf Jørgensen
  • Totalentreprenør: CG Jensen
  • Aflevering: Maj 2021 – maj 2023
  • Mængder:
  • – 17.000 betonelementer
  • – 3.500 tons armering
  • – 4.500 kubikmeter beton
  • – 2.300 facadepartier
  • – 500.000 teglsten

RØDOVRE: Sommertemperaturen nærmer sig 25 grader og det er tæt på årets varmerekord denne dag midt i juni, hvor Dagens Byggeri er på besøg på den store byggeplads, Rødovre Port, lige ved Rødovre Station.

I byggegruben til en af de kommende bygninger sveder håndværkerne under middagssolen, mens de arbejder med placering af store mængder armeringsjern til fundamentet. Det største tårn på hele 19 etager og godt 60 meter skal opføres lige her.

Når vi får mest travlt, kan vi forvente op til 30 lastbiler dagligt med elementer.

Projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen

Projektchef Michael V. Jacobsen står i spidsen for byggeriet, som er CG Jensen hidtil største byggeentreprise. Foto: Torben Jastram.
Projektchef Michael V. Jacobsen står i spidsen for byggeriet, som er CG Jensen hidtil største byggeentreprise. Foto: Torben Jastram.

– I det hele taget bruger vi rigtig meget armering her, for vi bygger tæt ved banelegemet, og her er der meget høje krav til funderingen. Samlet benytter vi 3.500 tons armering i projektet, fortæller projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen.

Havnevej blev til Tårnvej

Rødovre Port bliver lidt af et vartegn for området. Der opføres tre tårnhuse på henholdsvis 14, 16 og 19 etager samt en stribe lavere ejendomme. Endnu er der kun gang i byggeriet af enkelte af Rødovre Ports i alt 10 bygninger, men om godt tre år vil der være opført 37.500 kvadratmeter med i alt 534 boliger samt lidt erhverv og detail.

Grunden har tidligere huset Rødovre Stationscenter, et 5000 kvadratmeter stort center, der brændte ned tilbage i efteråret 2013. Siden har Gefion Group arbejdet på at udvikle projektet, som altså nu udfolder sig som Rødovre Port, der vel i realiteten bliver en helt ny lille bydel med op mod 1000 nye beboere.

Største CG Jensen ordre

De fleste bygninger rejses på østsiden af Avedøre Havnevej, der på grund af dette projekt har skiftet navn til Tårnvej på denne strækning.

Et enkelt boligtårn rejses på vestsiden af vejen, og to af tårnene forbindes med en “svævende” bygning, som løftes op over den eksisterende cykel- og gangvej, som ligeledes passerer over Tårnvej.

– Rødovre Port er den største totalentreprise i CG Jensens historie, og vi har en forholdsvis stor egenproduktion med beton, jord og kloak, som vi er i gang med nu. Senere får vi naturligvis en lang række underleverandører. Jeg vil tro, at vi i øjeblikket er små 20 funktionærer og 50 timelønnede i gang med projektet. Om et års tid er dette tal steget til mere end 150, når vi får gang i byggeriet af fem-seks bygninger samtidig, siger Michael V. Jacobsen.

Logistisk udfordring

I det hele taget bliver det logistikken, der bliver en udfordring for byggeledelsen, når projektet skrider fremad.

– Området er lukket inde mellem veje og banen. Lige nu har vi masser af plads, men efterhånden som byggerierne kommer i gang og tårnkranerne rejser sig, bliver der ikke meget plads til blandt andet maskiner og aflæsning af elementer. Når vi får mest travlt, kan vi forvente op til 30 lastbiler dagligt med elementer, fastslår projektchefen.

Man er godt i gang med at rejse de laveste bygninger ud mod øst og mod stationen, og snart går elementmontagen af det første tårn i gang. Foto: Torben Jastram.
Man er godt i gang med at rejse de laveste bygninger ud mod øst og mod stationen, og snart går elementmontagen af det første tårn i gang. Foto: Torben Jastram.

Samtidig begynder de første beboere at flytte ind, da bygningerne afleveres drypvis fra foråret 2021 og to år frem.

Indstøbte mursten og vinduer

Begrænset plads ud mod baneterrænet har også betydet, at man til denne del af byggeriet får leveret facadeelementer med indstøbte mursten, der kommer fra Ambercon. Alle vinduer monteres ligeledes på elementfabrikken.

Den øvrige del af de lave bygninger facademures på traditionel vis, mens de tre tårne kommer til at fremstå med betonfacader.- I de facader, der ligger umiddelbart ud mod banen, gør vi desuden rigtig meget ud af støjdæmpning. Det er bestemt ikke almindelige døre og vinduer, vi sætter ind her, siger Michael V. Jacobsen til Dagens Byggeri.

Samlet benytter vi 3.500 tons armering i projektet, fortæller projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen. Foto: Torben Jastram.
Samlet benytter vi 3.500 tons armering i projektet, fortæller projektchef Michael V. Jacobsen, CG Jensen. Foto: Torben Jastram.

Relateret indhold