Om Phønix Tag Materialer
- – Ca. 70 medarbejdere
- – Omsætning ca. 260 mio. kr.
- – Grundlagt i 1907
- – En del af Nordic Water Proofing
- – To fabrikker i DK, begge i Vejen
- – Opkøbt i 2011 af den danske kapitalfond Axcel
- – Noteret på Børsen i Stockholm i 2016
VEJEN: Foran døren ind til salgs- og marketingdirektør Kenneth Vraas kontor står en lille flagstang med Dannebrog hængende øverst. Kenneth Vraa har nemlig fødselsdag denne dag midt i november, hvor Dagens Byggeri besøger Phønix Tag Materialer på domiciladressen i Vejen.
Og det er ikke kun udsigten til aftenens fødselsdags-gourmetpizza hjemme i Horsens, der får smilet frem i Kenneths ansigt. 2019 har nemlig over en bred kam indtil videre været et rigtigt godt og begivenhedsrigt år for tagpapproducenten.
– Vi har gennem de senere år været på noget af en rejse. For ti år siden havde vi et lidt støvet image, mens vi i dag er kendt som en solid samarbejdspartner med en stærk rådgivnings-profil. Særligt i år høster vi frugterne af tidligere års indsatser, fortæller Kenneth Vraa.
Egen “tv”-kanal
Et af de elementer, der har været med til at flytte image-barometret længere over mod “smukt”, har været etableringen af Tag Kanalen – Phønix Tag Materialers egen youtube-kanal med rådgivning til blandt andet bygherrer, arkitekter og ingeniører om brugen af tagpap.
Hver måned lægges et nyt indslag på kanalen, og programmerne varer typisk 8-9 minutter. Det seneste indslag har titlen “Værktøjer til projektering med tagpap”.
– Vi vælger så vidt muligt langtidsholdbart indhold, så vores rådgivning i programmet i princippet er lige så godt om fem år, som det er nu, fastslår Kenneth Vraa.
Foreløbig er der lagt fem indslag på Tag Kanalen, og yderligere tre er allerede produceret.
– Det er klart, at det koster både tid og penge, så vi vil naturligvis evaluere forløbet og vurderer, om vi har fået nok ud af det. Men foreløbig er vi både stolte af projektet og tilfredse med resultatet, siger han.
Trainee-succes
Noget af det salgs- og marketingdirektøren er allermest stolt af er, at det i foråret lykkedes at sætte gang i et trainee-forløb, som skal være med til at skaffe flere hænder til tagdækkerbranchen. Forløbet henvender sig til især unge, der af en eller anden årsag er gået lidt i stå efter folkeskolen.
– Man kan sige, det er en slags for-forløb til tagdækkeruddannelsen. Vi forsøger med dette utraditionelle tiltag at motivere nogle af dem, der ikke i forvejen er en del af arbejdsmarkedet, og det er der flere grunde til. For det første mangler vi hænder i branchen, så det er måde at rekruttere ny arbejdskraft på. Men mindst lige så afgørende er, at vi som virksomhed er med til at tage et socialt ansvar, der kommer hele samfundet til gode. Vi får nogle unge mennesker i gang – det er både godt for dem og for os – og statskassen sparer på udgifter til kontanthjælp eller dagpenge, siger Kenneth Vraa.
Det nye forløb rækker ud efter dem, der endnu ikke er klar til en erhvervsuddannelse. Med forløbet kommer de tættere på arbejdsmarkedet og en hverdag, hvor de både lærer og bidrager.
Kursister parres med virksomhed
Det første forløb tog sin begyndelse i slutningen af marts, hvor daværende beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen skød forløbet i gang.
– Af de 25 startende på forløbet gennemførte 21, og efter cirka et halvt år er 15 trainees kommet væk fra offentlig forsørgelse og 10 er fortsat i tagdækkerbranchen, så det er en succes, siger Kenneth Vraa og tilføjer, at hold to er i gang i øjeblikket med afslutning i begyndelsen af december.
Alle kursister parres før kursusstart med en mester et sted i Danmark, og forløbet forgår dels hos Phønix Tag Materialer i Vejen og dels ude hos den lokale mester.
– Det hele slutter af med et opsamlingsforløb, inden den officielle afslutning med certifikater og kursusbevis, siger Kenneth Vraa til Dagens Byggeri.
Stolthed over resultatet
Forløbet er igangsat med Phønix Tag Materialer som initiativtager, og det har været flere år undervejs.
– Vi kunne høre fra branchen, at der manglede hænder, og derfor begyndte vi at udvikle ideen for fire-fem år siden. Undervejs er der kommet en lang række både private og offentlige samarbejdspartnere til, siger han.
Kenneth Vraa er meget tilfreds med, at både direktionen og bestyrelsen i Phønix Tag Materialer har bakket projektet op hele vejen.
– Det er jo ikke gratis – hverken i tid eller penge – men vi tror på, at det på sigt betaler sig, både for tagdækkerbranchen generelt og for vores virksomhed. Det har været en stor opgave, men den foreløbige hitrate viser tydeligt, at det har været det hele værd. Det er bestemt noget, vi i Phønix Tag Materialer kan være stolte af, siger salgs- og marketingdirektøren.