Verdens største gokarthal har rejst sig

Kæmpe træspær, racerrød facade og præcision på millimeterplan. Der er rejsegilde på byggeriet af verdens største indendørs gokarthal i dag, torsdag.
Den store hvælving af de enorme buede spær i limtræ er rejst på verdens største indendørs gokartbane ved Høje Taastrup. Foto: Louise Gregersen
Den store hvælving af de enorme buede spær i limtræ er rejst på verdens største indendørs gokartbane ved Høje Taastrup. Foto: Louise Gregersen

På en mark ved Høje Taastrup er der ved at blive slået en verdensrekord.

Her har meterhøje, buede træspær rejst sig inden for de sidste par uger. De skal bære konstruktionen for, hvad flere kalder verdens største indendørs gokartbane. Det er Gråkjær Erhverv A/S, der er med til at slå den rekord. De godt 30 mand, som byggeleder Jan Birk Larsen skønner de dagligt er på pladsen, arbejder på at få Racehall CPH klar til åbningen i slutningen af 2019.

– Det er gået rigtig fint indtil nu. Der har ikke været uforudsete ting undervejs, og vi holder tidsplanen, siger Jan Birk Larsen, mens han viser Dagens Byggeris reporter rundt på pladsen.

Brandsikre træspær

Byggeriet startede i februar i år. Det er Dreyer Arkitekter Aps, der har tegnet den 10.000 kvadratmeter store hal, som skal rumme gokartbanen, administrationsbygning, værksted og restaurant.

Valget er faldet på limtræ til spærrene af flere årsager. Men én af dem er brandsikkerhed. Det forklarer Ole Dreyer, arkitekt fra Dreyer Arkitekter.

– Limtræ er et ofte anvendt og gennemprøvet materiale, som har en højere brandsikkerhed, forstået på den måde, at det tager lang tid at brænde ned til det mister bæreevnen, fremfor stål der ved opvarmning mister bæreevnen hurtigere, siger Ole Dreyer.

Jan Birk Larsen fra Gråkjær Erhverv A/S er byggeleder på pladsen. Gråkjær har erfaring med haller, men har aldrig bygget i den målestok. Foto: Louise Gregersen
Jan Birk Larsen fra Gråkjær Erhverv A/S er byggeleder på pladsen. Gråkjær har erfaring med haller, men har aldrig bygget i den målestok. Foto: Louise Gregersen

Desuden er der noget æstetik forbundet med valget af limtræ, hvilket allerede giver mening, når man ser de store træbuer knejse over marken, som byggeriet står nu.

– Der er æstetiske overvejelser i valget af limtræ, fordi det tager sig ud, som det gør, og med tiden vil det få en patina, der gør det særligt, siger Ole Dreyer.

Flot, stort projekt

Udover spærrene, som man vil kunne se indefra hallen, bliver også facaden særlig ved den store gokarthal.

– Til facaden er valgt en racerrød farve, så det er et flot projekt, siger Ole Dreyer.

Træspærrene er kørt til Sjælland fra Jylland om natten på lastbiler. De rejses ved hjælp af kraner. Foto: Louise Gregersen
Træspærrene er kørt til Sjælland fra Jylland om natten på lastbiler. De rejses ved hjælp af kraner. Foto: Louise Gregersen

Gråkjær Erhverv A/S har erfaring med at bygge haller, men det er alligevel et særligt projekt for det jyske entreprenørfirma.

– Vi har ikke arbejdet med noget i den størrelsesorden før. Og så er det bare et flot projekt, som vi er rigtig stolte af at være en del af, siger Jan Birk Larsen, byggeleder fra Gråkjær.

Det er Racehall A/S der er bygherre på projektet. De ejer i forvejen Racehall i Aarhus, som er Nordeuropas største gokartbane, og som også har været inspiration for byggeriet.

Kørt om natten

De store træspær har krævet lidt koordinering at få på plads, ifølge byggelederen. De vejer 42 tons samlet og har en spændvidde på 75 meter.

– De kom langvejs fra på lastbiler, og de måtte kun køres hertil om natten. Så det har krævet noget logistik. Og så er de monteret med tre kraner hver, så det har været en udfordring, fortæller Jan Birk Larsen.

Monteringen af spærrene har krævet en præcision uden for det normale. Der har kun været få millimeter at gøre godt med. Foto: Louise Gregersen
Monteringen af spærrene har krævet en præcision uden for det normale. Der har kun været få millimeter at gøre godt med. Foto: Louise Gregersen

Monteringen af spærrene på betonelementerne har også været lidt anderledes.

– Man plejer at sige, at plus-minus én centimeter er okay, men her har det altså heddet to millimeter. Så der har været meget mere præcision her, fortæller Jan Birk Larsen.

Næste skridt bliver at lægge tagpap på hallen, og herefter begynder det indvendige at tage form. Selve hallen skal være uopvarmet, og her skal lægges asfalt.

Orbicon A/S er ingeniører på projektet. Torsdag er der rejsegilde, mens Racehall CPH forventes at åbne i starten af 2020.

Limtræ er et ofte anvendt og gennemprøvet materiale, som har en højere brandsikkerhed.

Relateret indhold