Elever fra 5. klasse anlægger udendørs undervisningsmiljøer

Hvert år afholder OKNygaard, Danske Anlægsgartnere, Roskilde Tekniske Skole og Herlev Kommune projektet 'Grønne Dage', så eleverne kommer ud af klasselokalerne og giver sig i kast med en række anlægsgartneropgaver.
I år er det elever fra Lindehøjskolen og Herlev Byskole afd. Eng, der skal være med til at forbedre deres skoles udearealer.
I år er det elever fra Lindehøjskolen og Herlev Byskole afd. Eng, der skal være med til at forbedre deres skoles udearealer.

I uge 44 og 45 løber projekt ‘Grønne Dage’ af stablen i Herlev Kommune. Og som andre år er det igen 5. og 6. klasser fra to skoler i kommune – i år Lindehøjskolen og Herlev Byskole afd. Eng. – der skal prøve kræfter med anlægsgartnerfaget.

Det gøres i samarbejde med Danske Anlægsgartnere, OKNygaard og kommende anlægsgartnere- og struktører på Roskilde Tekniske Skoles grundforløb. I en hel uge er skoleskemaet ‘grønt’, hvor hele og halve dage bruges udendørs og oftest med fingrene begravet i jord.

– Man bliver glad af at kunne synliggøre sin faglighed og give den videre til videbegærlige børn, siger Mette Bastue Jacobsen, der er driftsleder hos OKNygaard i Farum.

Hun fortæller, at man i tidligere projekter blandt andet har forskønnet en gammel, asfalteret basketball-bane. Her re-designede Herlev Kommunes landskabsarkitekt arealet, mens OKNygaard og eleverne stod for den praktiske udførsel. Opgaven indebar blandt andet at skære riller i asfalten og tilplante med danske, hjemmehørende arter, for eksempel hasselbuske og fyrtræer.

OKNygaard leverer materiel og afsætter 6-8 mand til at forberede, afholde og afslutte projektet. Hele forløbet tager cirka seks uger.
OKNygaard leverer materiel og afsætter 6-8 mand til at forberede, afholde og afslutte projektet. Hele forløbet tager cirka seks uger.

Inddragelse og mulighed for at møde dygtige førsteårselever

I OKNygaard arbejder man med konceptet ‘tidlig involvering’ og ‘samarbejdsorienteret projektstyring’. For ved at sikre gode relationer, dialog og en fælles forståelse mellem parter opnås en bedre arbejdsproces fra start til slut:

– Det er vores erfaring, at det er afgørende med samarbejde tidligt i forberedelsesforløbet for at få stablet et godt projekt på benene. Lærere og elever finder i fællesskab ud af hvilket projekt, de gerne vil have fokus på, mens vores rolle er at vejlede og rådgive om, hvad der kan lade sig gøre i praksis, siger driftsleder Mette Bastue Jacobsen og tilføjer, at Grønne Dage dog ikke kun er for at engagere skoleelever i stauder, hjemmehørende arter eller vigtigheden af grønne udearealer:

– I OKNygaard har vi som mål, at mindst 10 % af vores medarbejdere skal være under uddannelse. Vi har et godt samarbejde med Roskilde Tekniske Skole, som uddanner både anlægsgartnere og anlægsstruktører. Projektugen giver os mulighed for at møde dygtige førsteårselever, som vi kan tilbyde en elevplads i OKNygaard.

Relateret indhold