Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Loven gør det op ad bakke for vores klimavenlighed

Med en lastvognsflåde, der tæller 54 af de helt store køretøjer på de danske veje, kunne Dansk Specialtransport A/S reducere sin CO2- udledning anseligt, hvis ikke dansk lovgivning stod i vejen for de ellers så gode hensigter. Virksomhedens direktør forklarer nærmere i denne kommentar.
Dansk Specialtransport A/S vil gerne køre grønnere, men lovgivningen står i vejen.
Dansk Specialtransport A/S vil gerne køre grønnere, men lovgivningen står i vejen.
Sponsoret af: Dansk Specialtransport
3. mar. 2024 - kl. 21:14

Som vognmandsvirksomhed lever vi hos Dansk Specialtransport blandt andet af at fragte meget store mængder af grus på tværs af Danmark. Vi har eksisteret i årtier, og vi vil gerne følge med tiden ved at give vores bidrag til den grønne omstilling, men det er en udfordring at komme med på vognen, om man så må sige.

Vores vognpark kan vi desværre ikke gøre grønnere end Euronorm 6, som alle vores biler er, da der ganske enkelt ikke eksisterer eldrevne køretøjer på markedet, som kan trække de mange tons, vi transporterer. Vi anvender naturligvis biodiesel, der som bekendt produceres af plantemateriale eller affald fra f.eks. slagterier oglandbrugsproduktion.

To problemer

Vi kunne gøre den danske transportbranche væsentlig mere miljøvenlig, hvis vores politikere ville træffe to beslutninger:

  1. Vi har brug for flere grusgrave i Danmark.
  2. Vi skal have lov til at køre med tungerelæs.

Det danske råstof

Vi har stor mangel på råstoffer i Danmark af både grus og sten. Problemet er bare, at regionerne, der har det politiske ansvar for landets grusgrave, er for langsomme med at give grønt lys til etablering af nye råstofgrave, hvilket medfører spildkørsel og lange, unødvendige transporter.

Grus og sten anvendes blandt andet til at lave asfalt og beton, som bruges til byggeri af veje og huse. Som transportvirksomhed oplever vi manglen på grus hver dag, når vi kører grus fra den ene ende af landet til den anden. Det er udtryk for tvivlsomt politisk håndværk, at vi er nødt til at brænde så meget diesel af på vejene, fordi man fleresteder i landet er løbet tør for grus.

Man er begyndt at tale om, at Danmark skal til at importere grus fra udlandet. Den idé er der sikkert nogle transportvirksomheder, som gnider sig i hænderne over, men det vil naturligvis være skidt for miljøet.

Så lad os få etableret nogle flere råstofgrave af hensyn til miljøet og klimaet.

Tungere læs

For nogle år siden indtraf en mindre revolution i den danske transportbranche. Med ny lovgivning fik vi mulighed for at køre med længere vogntog.

‘Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk’ indeholder mange gode elementer, f.eks. at vi må køre med trailer selv efter de største vogne, men på ét punkt bør politikerne foretage en justering af loven.

Ja, vi har fået lov til at køre med længere vogntog, men den mængde af f.eks. grus, vi må have med fra Gedser til Skagen, er stadig den samme. Uagtet at vi har plads til mere end 56 tons, som er loftet, må vi ikke have mere en de 56 tons med. Vi kunne øge totalvægten til 62 tons og derved spare meget C02, uden at gå på kompromis med sikkerheden. Som det er i dag, svarer det til, at Mærsk sejlede jorden rundt med halvtomme containerskibe. Det ville ingen have interesse i.

Jo vist, tungere vogntog slider mere på vejene, men vi kunne reducere antallet af kørte kilometer med ti procent, hvis vi måtte fylde vores vogne helt op.

Jørgen Rørby Johansen, der er direktør i Dansk Specialtransport, opfordrer i klimaets navn politikerne til at etablere flere grusgrave og lempe reglerne for totalvægt på vogntog.
Jørgen Rørby Johansen, der er direktør i Dansk Specialtransport, opfordrer i klimaets navn politikerne til at etablere flere grusgrave og lempe reglerne for totalvægt på vogntog.

Klimatilpasning

Hos Dansk Specialtransport vil vi rigtig gerne bidrage til klimatilpasningen, men indtil videre forbliver det desværre i det små; vi planlægger blandt andet vores kørsler, så vi sjældent kører med tomme vogne. Men for at vi som virksomhed og branche for alvor kan komme ind i klimakampen, skal vi have politikerne på banen først.

Dette er en kommentar, som alene udtrykker skribentens holdning. Af Jørgen Rørby Johansen, direktør, Dansk Specialtransport

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    Nyt budgetskred: Supersygehus kan blive dobbelt så dyrt

  • image

    Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

  • image

    MT Højgaard og PensionDanmark får forsvarsopgave til 2,6 milliarder

  • image

    “Usædvanligt”: Grund med godkendt lokalplan til 158 ferieboliger sat til salg

Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Renovering

Landsbyggefonden indfører ny fase i renoveringsstøtten

Image
Erhverv og politik

Danmark overhaler resten af Vesteuropa i ejendomshandler

Image
Sponseret

Passiv brandsikring er en overset sikkerhedsfaktor

Image
Byggeri og anlæg

”Største udviklingsprojekt i kommunens historie”: Vinder udbud på hotel-, bolig- og kontorbyggeri på havn

Image
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

Image
Sponseret

Sort Stål Tagrender leder regnvandet skånsomt i Troldebakkerne

Image
Byggeri og anlæg

Erhvervsområde forvandles til grøn bydel i Herlev – næsten 600 boliger planlagt

Image
Kommentar

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Mest læste
  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    Nyt budgetskred: Supersygehus kan blive dobbelt så dyrt

Dagens kommentar
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Kommentar

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Image
Byggeri og anlæg

Salg af overskudsstrøm skal være med til at drive udviklingen i Grønland

Image
Sponseret

Lyst og sikkert arbejdsmiljø hos DK-EL i Vejle

Tema: Nordatlanten - december 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Lokal ekspertise med regionalt udsyn

Greenland Travel har i 2025 gennemgået et generationsskifte. Det er blandt andet sket med ansættel...

Image
Sponseret

Vinduer, døre og facader til alle formål – selv de mest barske

Image
Byggeri og anlæg

Her skal plads til kummefryseren være en del af DGNB-standarden

Image
Byggeri og anlæg

Dansk ingeniørvirksomhed klar til at erobre den nordatlantiske region

Image
Sponseret

Digital entreprenør: Bygherren ender altid med at skulle betale for fejlene

Image
Kommentar

Dagens Byggeri: Et nødvendigt opgør med grønt bureaukrati

Image
Sponseret

Derfor er juridisk oversættelse af kontrakter og leverandøraftaler nødvendigt

Image
Byggeri og anlæg

Top10: Ingeniører med største byggesum i år

Image
Sponseret

Klar til kamp: Ny hovedtribune til Kolding Stadion

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

Byggebranchens virksomheder vælger selv tid og sted for efteruddannelse

Image
Erhverv og politik

Huspriser buldrer på landsplan – rammer nu tre millioner per husstand

Image
Arrangementer

Ny konference skal styrke samarbejdet mellem offentlige og private aktører

Image
Byggeri og anlæg

Entreprenør vinder første etape af motorvejsudvidelse for 650 mio.

Image
Byggeri og anlæg

Microsoft største investering på dansk grund – lokalplan fastsættes næste år

Image
Sponseret

AB 18 Certificering: Fra konflikter til samarbejde – en strategisk investering i medarbejderne

Image
Sponseret

Leverandører til byggebranchen er på vej med miljødokumentation for hver enkelt ordre

Image
Byggeri og anlæg

C.F. Møller vinder udvidelse af rådhus for 130 mio.

Image
Sponseret

Træ forener fortidens arv med fremtidens krav

Image
Erhverv og politik

Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

Image
Sponseret

Mobilsignalet skal tænkes tidligt ind i bygningen

Image
Byggeri og anlæg

Munck Gruppen afslutter stort anlægsarbejde i Grønland

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 2500 m2 nybyggeri i Helsingør og 18 km motorvej i Billund

Image
Sponseret

Vi er forpligtet til at udforske og håndtere det komplekse

Image
Arkitektur

Realdania etablerer ny forskningspulje – skal skabe viden om arkitektur og livskvalitet

Image
Grønnere byggeri

Dansk feriepark får som den første i Europa DGNB Guld-certificering

Image
Erhverv og politik

Københavns Kommune vil have flere kommuner med på nyt klimainitiativ – skal halvere CO2 fra nybyg

Image
Erhverv og politik

Formidler af 70.000 byggeopgaver får ny ejer

Image
Kommentar

Vækst sætter gang i investeringer i ejendomsmarkedet i 2026

Image
Arbejdsmarked

VVS-faget skal gøres mere attraktivt for unge

Image
Byggeri og anlæg

Her skal plads til kummefryseren være en del af DGNB-standarden

Image
Erhverv og politik

Ny EU-aftale om regelforenkling er godt nyt for danske arbejdspladser

Image
Erhverv og politik

EU-aftale er ”et historisk gennembrud i kampen mod unødigt bøvl og bureaukrati”

Image
Erhverv og politik

Ejendomsbranchen vil være en mere tydelig samfundsaktør

Image
Erhverv og politik

Køb af 60 m2 i København kræver næsten millionindkomst

Image
Energi og klima

Energipark til en milliard får grønt lys

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.