Af Henrik Malmgreen
For nylig kunne man i nyhederne høre, at landets kloakmestre bestormes af parcelhusejere, der ønsker at få lavet omfangsdræn med henblik på at sikre sig mod oversvømmelser på grund af, at grundvandsspejlet hæver sig. Men også andre steder kan man mærke virkningerne af klimaforandringerne. Blandt andet i vores infrastruktur, hvor udfordringen er den, at vandstanden over tid har hævet sig.
– Vi har således leveret sten til såvel Øresundsforbindelsen som Storebæltsforbindelsen, hvor man har været nødt til at sikre sig mod oversvømmelse ved nedkørslen til de underjordiske tunneller, forklarer projektdirektør René Elgaard fra firmaet Dansk Natursten. Disse infrastrukturprojekter er projekteret i en tid, hvor man ikke kunne tage højde for den hævede vandstand.
Deltager i projekter over hele landet
Rundt omkring i landet er der mange andre steder god brug for de granitskærver, som Dansk Natursten henter hjem, typisk fra norske og svenske granitbrud. Oprindelig leverede man til betonindustrien, asfaltindustrien samt jernbaneprojekter, men har de seneste 12-14 år fået yderligere et ben på forretningen
– Vi arbejder ligeledes med rigtig mange kystbeskyttelsesprojekter, og de årlige leverancer af sten til den danske entreprenørbranche udgør mange tusinde tons. Vi har blandt andet leveret til mange høfdeprojekter på den jyske vestkyst, ligesom vi har levereret til rigtig mange havne over hele landet, hvor der eksempelvis er brug for at sikre havneindløb eller diger, siger René Elgaard videre.
Intet for småt og intet er for stort
Dansk Natursten påtager sig ikke selv at lægge sten ud. Man er udelukkende leverandør til entreprenørbranchen, som man qua mange års samarbejde kender rigtig godt, så René Elgaard tøver ikke med at kalde firmaet for et af de førende på sin front. Ikke blot når det gælder skærver fra Norge og Sverige, de såkaldte sprængsten, men også runde natursten, der især er efterspurgt i Nordsjælland.
Af og til er der dog også brug for noget, der er større, så granitsten på op til måske 30 tons, kan man også håndtere. Det siger sig selv, at det kræver grej i den velvoksne klasse, men det er ikke noget problem for Dansk Natursten, der samarbejder med de pramme og skibe, som anvendes til at fragte materialerne frem til destinationen.
Fokus på økonomi og bæredygtighed
Typisk er der tale om så store projekter, at entreprenørerne lader Dansk Natursten stå for fragten. I stedet for at lade lastvognstog køre frem og tilbage er det både mere økonomisk og mere miljøvenligt at sejle materialerne til havne så tæt som muligt på kundens projekt.
– I vores daglige arbejde med kunderne gælder det om i videst mulige omfang at få økonomi og bæredygtighed til at gå hånd i hånd, så derfor gælder det også om at minimere selve håndterings- og transportprocessen, uddyber Rene Elgaard.
De runde natursten kan høstes i visse danske grusgrave, blandt andet omkring Kalundborg, mens granit fra Bornholm også findes i sortimentet. Men som nævnt kommer langt de fleste materialer fra Norge og Sverige.
Overskudsprodukter fra arealudvikling
I vid udstrækning er der tale om materialer, der bliver i overskud ved svenske og norske projekter, f.eks. ved en havneudvidelse, hvor det er nødvendigt at sprænge noget fjeld væk. Det er altså ikke sådan, at man bare sprænger frisk fjeld væk blot for at tilgodese danske behov. Derfor har Dansk Natursten et omfattende netværk og får ad den vej løbende tilbudt forskellige former for materialer, når de bliver tilgængelige.
– Netop det, at vi langt hen ad vejen anvender det, man kan kalde for overskudsprodukter fra arealudvikling forskellige steder i Norge og Sverige, har stor betydning for vores forretning, som vi løbende kan udvikle. Det giver os nemlig mulighed for at matche udbud og efterspørgsel bedst muligt, både når det gælder rentabilitet og tanken for miljøet rent transportmæssigt, forklarer René Elgaard.
Stor travlhed i det sydlige Danmark
Især i det sydlige Danmark har man haft travlt siden den seneste oversvømmelse, men selv om behovet for kyst- og klimasikring er åbenlyst, er det ikke altid sådan lige at få lov til at komme i gang. Dels er der det økonomiske aspekt, og dels er der lovgivningen, som kan byde på mange juridiske udfordringer, før et projekt kan sættes i gang.
– Man kan ikke bare bestille en masse sten eller skærver og smide dem på stranden. Det kan være en ganske lang og sej proces at få myndighedernes tilladelse til hård kystsikring. Jeg er sikker på, at både mange kommuner og mange grundejere godt kunne tænke sig, at sagsbehandlingen går lidt hurtigere, siger René Elgaard.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.