Skanderborgvirksomheden Ambiente A/S har de seneste tre år opbygget endnu et nyt stort forretningsområde – virksomheden hjælper andre virksomheder med at bygge og indrette domiciler.
Ambiente udfordrer konventionerne for, hvordan transformations- og byggeprojekter kan forløbe og giver bistand i processen med at opbygge fysiske rammer ud fra virksomhedernes DNA og overordnede strategi.
Ambiente yder end-to-end projektledelse og tids- og økonomistyring. Målet er at få de bedst udnyttede kvadratmeter for pengene, og der kan med kreativitet skabes iøjefaldende projekter inden for de fleste budgetter. De fysiske rammer skal bidrage til virksomhedernes markedsføring og skabe bedre trivsel og produktivitet.
11.500 kvadratmeter salgsværktøj
Ambiente bor på 11.500 kvadratmeter ved E45, og domicilet er i dag virksomhedens bedste salgsværktøj. Gæster og besøgende kan her opleve, hvordan et domicil kan indrettes til at være en visuel oplevelse og give medarbejderne rummelige fleksible omgivelser. White City er de 18 hvide “huse” stablet forskudt oven på hinanden med plads til 100-150 ansatte i administration, lagerhaller og produktion. Der er højt til loftet, og lyset strømmer ind i det spektakulære byggeri, der står med rå betonvægge og synlige installationer.
Indefra og ud
Ambiente har øje for de sammenhænge, som bygningen skal indgå i og tager alle aspekter i virksomhedens aktiviteter i betragtning for at skabe et design, der passer til bygningen.
– Vi tænker byggeri indefra og ud, for vi oplever flotte byggerier, som har udfordringer med flowet. For os er det vigtigste at få et flow, der virker for de mennesker, der skal være i huset, siger Michael Skjødt, der er indehaver og kreativ direktør i Ambiente.
Tidligt ind i projektet
Ambiente arbejder sammen med bygherrer, bygherrerådgivere, arkitekter og entreprenører og træder ind i forskellige roller alt efter opgaven/projektet. Virksomheden kan styre processen fra pløjemark til domicil eller have særlige roller i projektet og arbejder også med at se mulighederne med renoveringer af ældre bygninger.
– Vi vil gerne så tidligt som muligt ind i et byggeprojekt eller renoveringsprojekt, for det giver os de bedste muligheder for at skabe den største værdi for kunden. Mange af vores kunder siger, “havde vi dog bare mødt jer noget før, fortæller workplace specialist Helle Dahl Peters.
Hun kom til Ambiente i 2019, da virksomheden netop var flyttet ind i det nye domicil og startede virksomhedens nye forretningsben DOMICIL. Hun hjælper virksomheder med at indrette sig, så de kan tiltrække, og fastholde, de bedste medarbejdere og præsentere sig selv i forhold til kunder, samarbejdspartnere og eventuelle investorer.
Transparent virksomhed
Ambiente har i sit eget domicil lagt vægt på, at de forskellige grupper af medarbejdere ser hinanden i dagligdagen og mødes ved kaffemaskinen og i kantinen Spisehuset.
– Det giver en anden dynamik i huset, når de forskellige fagligheder i huset møder hinanden her, siger Helle Dahl Peters.
– Mange virksomheder er delt op i blue og white-collar ansatte. Den opdeling bryder jeg mig som virksomhedsejer ikke om, for vi er lige meget værd for virksomheden, så vi har brudt de mure ned, så virksomheden er blevet mere knyttet sammen og mere transparent, supplerer Michael Skjødt.
Værdi i bygningen
Ambiente har sparet kvadratmeter i sit eget domicil ved at lade kantine og mødefaciliteter være indrettet i ét rum. Det skaber bedre flow i virksomheden og et lækkert cafémiljø, og det er en løsning, som Michael Skjødt også opfordrer også andre virksomheder til overveje. Han går ind for at udfordre bygningen og bruge kvadratmetrene optimalt.
– Vi er meget bevidste om at skabe værdi for pengene. Da vi blev nomineret til bedste kontorbygning i 2020, havde vi kun brugt en halvt så stor anlægssum, som nummer to, fortæller Michael Skjødt.
– Vi har sikret os, at vi bruger hver eneste kvadratmeter hele tiden. De mest bæredygtige kvadratmeter er dem, der aldrig bliver bygget, siger han.
