Selv om man har betjent et marked gennem en lang årrække, må man ikke glemme at være synlig. Derfor har den nordiske handelskoncern Ahlsell, der er leverandør af et omfattende service- og produktprogram til industrien, byggeriet og andre brancher inden for blandt andet VVS, stål og metaller, beslag og sikring, værktøj, teknik, el, befæstelse, kemi, forbrugsvarer og personligt udstyr, siden 2012 hvert andet år været arrangør af en messe i Grønland.
– Her i 2024 afviklede vi en messe både i Nuuk og i Ilulissat, og det er nu anden gang, at vi har været repræsenteret i to byer. Det er en god måde at komme ud til kunderne på sammen med vores leverandører, for selv om vi har et mangeårigt samarbejde med aktørerne på det grønlandske marked, er det vigtigt at være til stede for så at sige at holde gryden i kog. Det forklarer salgschef Henrik Nielson, der er har ansvaret for eksporten til det nordatlantiske marked.
Leverer kompetent sparring
Han fortæller videre, at man også har faste årlige salgsture, der fører sælgerne til store dele af blandt andet Grønland, og det er især noget, der er vigtigt i en tid, hvor infrastrukturen i landet udvikler sig markant. Blandt andet leverer man flere kilometer kloak-, fjernvarme- og vandledninger, lige som man er involveret i såvel de aktuelle lufthavnsprojekter som opførelse af blandt andet skoler og andre offentlige institutioner.
– Vi har et rigtig godt kendskab til både de lokale forhold og logistikken i hele Nordatlanten, og vores mantra er, at vi skal gøre det nemt at være professionel. Kompetent, professionel sparring er nemlig vigtig i en tid, hvor der ikke blot sker en masse inden for byggeri og anlæg, men også kommer mere og mere fokus på den dagsorden, der handler om bæredygtighed, siger Henrik Nielson videre.
Stort fokus på bæredygtighed
Han kalder således Ahlsell for en stærk sparringspartner på netop det område. Bæredygtighed er en central del af Ahlsells forretningsstrategi, og man har blandt andet udviklet en personaliseret søgemotor, der gør det meget effektivt at handle på webshoppen.
– Vi oplever, at vores kunder i stigende grad har behov for og søger på bæredygtighedsdata. Her er vi et skridt foran med vores personaliserede søgemotor. Den genkender kunden og forstår, hvad han har brug for og præsenterer lynhurtigt de relevante varer. Både i forhold til præferencer for brands og dimensioner og i forhold til parametre som bæredygtighed.
Overblik over klimabelastningen
Herudover har Ahlsell udviklet en digital løsning, hvor man meget nemt kan se CO2e-aftrykket for alle de produkter, som har en EPD, også kaldet en miljøvaredeklaration. Det gælder pt. 27.000 varenumre i Ahlsells webshop, og tallet stiger hele tiden.
– I Grønland arbejder man netop nu på et nyt bygningsreglement, BR24, hvor der lægges vægt på bæredygtighed. Vores digitale løsning, hvor man med et klik kan få vist CO2e-aftrykket for en lang række produkter, kan netop hjælpe vores kunder med at få overblik over klimabelastningen i et byggeprojekt, uddyber Henrik Nielson.
Sortimentet udvides løbende
Der kommer løbende nye produkter på hylderne. Efter at Ahlsell overtog Sanistål, er der blandt andet sket en masse inden for løsninger til køling, lige som man har udvidet sortimentet kraftigt inden for el-udstyr, sprinklerløsninger og private labels, det vil sige Ahlsells egne mærkevarer. Som nævnt har man arbejdet med den nordatlantiske region gennem rigtig mange år, og man synes det er spændende fremadrettet at få flere strenge at spille på.
– Vi skaber succesen sammen med vores leverandører. Med vores kunder i centrum og fokus på bæredygtighed arbejder vi tæt sammen med en række strategiske leverandører om at tilbyde det stærkeste sortiment. Tingene udvikler sig hele tiden, og jeg kan blandt andet nævne, at Ahlsell netop har lavet et partnerskab med Schneider Electric, slutter Henrik Nielson.