SAWO er Nordeuropas største leverandør af lasthåndteringsudstyr. På sine 14 adresser i Danmark og med tætte nordatlantiske samarbejdspartnere opbygger og tilpasser virksomheden lastbiler samt andre tunge køretøjer til præcis de behov, vognmænd og entreprenører har for hejs, kraner, tippelad, bæltekraner, mandskabslifte, anhængere og andet materiel til lasthåndtering.
– Det foregår normalt sådan, at kunden køber en lastbil hos et bilhus, og så rekvirerer han eller hun opbygningen hos os. Vi har opbygningsværksteder og serviceværksteder over hele Danmark, og i Grønland samt på Færøerne tilbyder vi vores konfigurationer i samarbejde med lokale partnere, fortæller Jacob Winther Larsen, der er salgssupportchef hos SAWO.
Nordatlantiske samarbejdspartnere
I Grønland har SAWO et tæt samarbejde med Saffiorfik, der fra basen i Nuuk servicerer de køretøjer, som SAWO har opbygget i Danmark med bagsmækløftere, tippelad, kroghejs, wirehejs og alle andre tænkelige aggregater, der matcher arbejdsforholdene i Grønland og behovene under ethvert byggeri. På Færøerne er SAWOs betroede partnere virksomhederne Stórbilar og AWAY Service.
– De er vores forlængede arm i forhold til færøske bygherrer og entreprenører. De kender markedet godt, og ligesom vores grønlandske partner tager de sig af både salg og service af vores løsninger, fortæller Jacob Winther Larsen. Han fortsætter:
– Både på Færøerne og i Grønland kender vores partnere alt til de klimatiske forhold og til kulturen, ligesom de naturligvis har gode personlige relationer i den lokale byggebranche begge steder. På den måde får kunden masser af relevant rådgivning, som kombineres med muskelkraft og knowhow fra os i Danmark.
![](https://dagensbyggeri.dk/wp-content/uploads/2024/11/Sawo-2-1200x900.jpg)
Fleksibilitet
SAWOs medarbejdere er eksperter i at opbygge unikke løsninger, der matcher kundens meget specifikke behov og ønsker.
– Som de fleste af vores konkurrenter kan vi sagtens levere standardløsninger, men vi har over de seneste 60 år opbygget vores markedsposition ved netop at være dem, som tilpasser køretøjerne helt ned til mindste detalje. Så meget desto mere ser vi også et stort potentiale for vores løsninger i forhold til f.eks. minedriften i Grønland og tunnelbyggerierne på Færøerne, fortæller Jacob Winther Larsen.
Også eldrevne køretøjer
SAWO tilbyder ligeledes opbygning på eldrevne lastbiler og sporer en begyndende efterspørgsel på miljøvenlige opbygninger. Således er der netop leveret en bil til Færøerne med en Blue Pac løsning, der kan monteres på både el- og dieseldrevne køretøjer. Blue Pac er en lydløs, eldrevet løsning, der monteres på chassiset og erstatter bilens kraftudtag.
– På en normal opbygning med kran eller hejs arbejder man som bekendt med lastbilens motor kørende. Blue Pac er ikke bare en miljøvenlig, eldrevet løsning; den er også god for arbejdsmiljøet, fordi man ikke skal arbejde i støjen og dieselosen fra lastbilen, slutter Jacob Winther Larsen.
På den grønne front er SAWO som virksomhed også selv godt på vej. Virksomheden er på trapperne med en ESG-rapport, der beskriver, hvordan man arbejder med energireduktion i produktionen og på transportområdet, samt hvordan affaldssortering, sikkerhed og diversitet indgår som strategiske elementer i driften.