Det går åbenbart godt med fiskeopdrættet på Færøerne, for Niels Henriksen fra NH Towage kan berette, at i løbet af juni og juli skal firmaet bugsere to store foderpramme til Færøerne, som skal anvendes på en fiskefarm. Helt præcist går rejsen fra Stettin i Polen, hvor prammene bliver bygget, til Thorshavn. Her venter yderligere en pram, der skal med retur til Stettin for at blive repareret og serviceret.
– Der er rigtig god gang i forretningen lige nu, både når det gælder opgaver på de hjemlige himmelstrøg, og når de gælder opgaver under de lidt mere eksotiske himmelstrøg. Ud over, at fragte foderprammene til Færøerne er firmaet netop nu også ude på sin længste rejse nogensinde. I begyndelsen af maj lagde vi nemlig fra land med et skib samt en pram i Norge og satte kursen mod Miri i det nordøstlige Malaysia, fortæller Niels Henriksen.
Skal helt ned syd om Afrika
Det er en rejse på 13.000 sømil, der går syd om Afrika, og lasten er store plastrør med en diameter på 2,5 meter, som skal anvendes i et kraftværk til levering af kølevand. De nævnte kontrakter er med til at understrege alsidigheden i de opgaver, som NH Towage løser, og i dag råder man over fem slæbebåde samt to store pramme, hvor den ene er 70 x 20 meter, og den anden er 50 x 18 meter, som altså servicerer kunder i såvel ind- som udland.
– Lige nu har vi en af vores pramme udlejet til Femern Contractors i forbindelse med arbejdet på Femern Bælt-forbindelsen, og i København er vi med på et projekt, hvor der skal trækkes et kabel fra Nordhavn ned til forsyningsselskabet HOFOR på Refshaleøen.
I første omgang skal vi løse opgaven med assistere fartøjer, der laver havundersøgelser, og senere kommer vores pramme også i drift, når vi skal hjælpe til efter, at kablet er lagt og skal dækkes til, forklarer Niels Henriksen videre.



NH Towage råder i dag over fem slæbebåde samt to store pramme, hvor den ene er 70 x 20 meter, og den anden er 50 x 18 meter.
Transporterer tungt byggegrej
På den nye Storstrømsbro assisterer NH Towage med at nedtage en del af det store og tunge entreprenørudstyr, der har været anvendt til at bygge broen. Firmaet hjælper også til med at fragte udstyret bort på sine pramme. Dette arbejde står på en tid endnu, og hen over sommeren skal NH Towage i gang igen med en lignende opgave for på det imponerende bygningsværk, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.
Desuden kan nævnes, at NH Towage arbejder på udvidelsen af Rønne Industrihavn. Dette arbejde har været i gang siden starten af februar, og det kommer til at vare nogle måneder endnu. Opgaven går ud på at slæbe mudder bort for MT Højgård, der har hovedentreprisen på arbejdet i havnen. Det sker på specialpramme, der er lejet ind til opgaven – så jo, man kan roligt tillade sig at konstatere, at der er travlhed med mange forskelligartede opgaver.
Klarer alle typer af opgaver
NH Towage blev stiftet af Niels Ove Henriksens far tilbage i 1977 som Svendborg Bugser. I dag opererer man imidlertid internationalt lige fra Grønland i nord til Brasilien syd, hvilket stort set vil sige hele Atlanterhavet, og ifølge Niels Ove Henriksen er man frisk på stort set alle typer af opgaver, da kundemassen er ganske bred, hvad enten, der er tale om transport, eller man f.eks. skal hjælpe til med konstruktionsopgaver til søs.