Som vognmandsvirksomhed lever vi hos Dansk Specialtransport blandt andet af at fragte meget store mængder af grus på tværs af Danmark. Vi har eksisteret i årtier, og vi vil gerne følge med tiden ved at give vores bidrag til den grønne omstilling, men det er en udfordring at komme med på vognen, om man så må sige.
Vores vognpark kan vi desværre ikke gøre grønnere end Euronorm 6, som alle vores biler er, da der ganske enkelt ikke eksisterer eldrevne køretøjer på markedet, som kan trække de mange tons, vi transporterer. Vi anvender naturligvis biodiesel, der som bekendt produceres af plantemateriale eller affald fra f.eks. slagterier oglandbrugsproduktion.
To problemer
Vi kunne gøre den danske transportbranche væsentlig mere miljøvenlig, hvis vores politikere ville træffe to beslutninger:
- Vi har brug for flere grusgrave i Danmark.
- Vi skal have lov til at køre med tungerelæs.
Det danske råstof
Vi har stor mangel på råstoffer i Danmark af både grus og sten. Problemet er bare, at regionerne, der har det politiske ansvar for landets grusgrave, er for langsomme med at give grønt lys til etablering af nye råstofgrave, hvilket medfører spildkørsel og lange, unødvendige transporter.
Grus og sten anvendes blandt andet til at lave asfalt og beton, som bruges til byggeri af veje og huse. Som transportvirksomhed oplever vi manglen på grus hver dag, når vi kører grus fra den ene ende af landet til den anden. Det er udtryk for tvivlsomt politisk håndværk, at vi er nødt til at brænde så meget diesel af på vejene, fordi man fleresteder i landet er løbet tør for grus.
Man er begyndt at tale om, at Danmark skal til at importere grus fra udlandet. Den idé er der sikkert nogle transportvirksomheder, som gnider sig i hænderne over, men det vil naturligvis være skidt for miljøet.
Så lad os få etableret nogle flere råstofgrave af hensyn til miljøet og klimaet.
Tungere læs
For nogle år siden indtraf en mindre revolution i den danske transportbranche. Med ny lovgivning fik vi mulighed for at køre med længere vogntog.
‘Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk’ indeholder mange gode elementer, f.eks. at vi må køre med trailer selv efter de største vogne, men på ét punkt bør politikerne foretage en justering af loven.
Ja, vi har fået lov til at køre med længere vogntog, men den mængde af f.eks. grus, vi må have med fra Gedser til Skagen, er stadig den samme. Uagtet at vi har plads til mere end 56 tons, som er loftet, må vi ikke have mere en de 56 tons med. Vi kunne øge totalvægten til 62 tons og derved spare meget C02, uden at gå på kompromis med sikkerheden. Som det er i dag, svarer det til, at Mærsk sejlede jorden rundt med halvtomme containerskibe. Det ville ingen have interesse i.
Jo vist, tungere vogntog slider mere på vejene, men vi kunne reducere antallet af kørte kilometer med ti procent, hvis vi måtte fylde vores vogne helt op.
Klimatilpasning
Hos Dansk Specialtransport vil vi rigtig gerne bidrage til klimatilpasningen, men indtil videre forbliver det desværre i det små; vi planlægger blandt andet vores kørsler, så vi sjældent kører med tomme vogne. Men for at vi som virksomhed og branche for alvor kan komme ind i klimakampen, skal vi have politikerne på banen først.
Dette er en kommentar, som alene udtrykker skribentens holdning. Af Jørgen Rørby Johansen, direktør, Dansk Specialtransport
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.