Af Jacob Egevang
For at imødegå den rivende udvikling, Grønland har befundet sig gennem de senere år, har ikke mindst etableringen af moderne infrastruktur præget landets byggesektor. Københavnske ZESO Architects vandt i samarbejde med COWI og Masanti i 2018 konkurrencen om udvikling af de tre nye lufthavne i Nuuk, Qaqortoq og Ilulissat.
ZESO Architects, der har 25 medarbejdere, har siden sin etablering i 2008 tegnet en lang række byggerier i den nordatlantiske region, men som altid bliver der stillet særlige krav til lufthavnsbyggerier
– Vi har i mange år arbejdet med Københavns lufthavn og andre, mindre lufthavne i Danmark, så det skabte naturligvis glæde på tegnestuen, at vi nu skulle tegne lufthavne i Grønland, fortæller Kelly Andrew Nelson, der er arkitekt og partner hos ZESO Architects, og fortsætter:
– De klimatiske forhold i Grønland er jo noget helt særligt. Det betyder blandt meget andet, at byggesæsonen er kort, at logistikken omkring byggematerialer er krævende, samt at staffing af bygningsarbejdere kræver særlig planlægning.
Inspireret af naturen og kulturen
ZESO Architects udviklede et overordnet designsystem for alle tre lufthavne, der kunne sikre synergi i byggeprocesserne, samt give rejsende i Grønland en oplevelse af et nationalt infrastruktursystem, som hænger sammen.
– Vi har skabt principperne om, at lufthavnenes eksteriør afspejler landskabet for hver af de tre lokationer, mens indretningen af terminalerne afspejler grønlandsk kultur. Lufthavnenes ydre fremstår derfor hårdt og koldt som landets klima og terræn, mens de indre rammers udtryk er både varme og indbydende som det grønlandske folk, forklarer Kelly Andrew Nelson.
Opgaverne med de nye lufthavne har både handlet om udvikling af god arkitektur og detaljeret airport planning, men samtidig skulle der skabes enkle og robuste byggetekniske løsninger, der nemt kan vedligeholdes og repareres.
– De klimatiske forhold i Grønland kan i vinterhalvåret som bekendt være udfordrende. Derfor bestod vores opgave i at skabe lufthavne, der kunne fungere godt i perioderne med hård frost og store mængder nedbør. Men vi har samtidig arbejdet på enkelthed i byggerierne, så vedligeholdelsen kan gennemføres af lokale håndværkere og teknikere uden brug af særlige reservedele, der typisk har lange leveringstider, forklarer Kelly Andrew Nelson.
Mere end lufthavnsarkitekter
ZESO Architects er kendt som lufthavneeksperter, men tegnestuen udvikler også mange andre former for byggeri.
– Transformationsprojekter har ligeledes været en af grundstenene i vores arbejde i mere end 15 år. Dertil har vi tegnet mange boligbyggerier, alt fra ungdomsboliger i glas og stål til plejehjem i træ. Vi ser frem til mange flere projekter over hele den nordatlantiske region. Vores erfaringer med både lufthavne, transformationsprojekter og boligbyggeri fra bunden, går godt i spænd med vores ekspertise inden for byggeri under udfordrende klimatiske forhold, uddyber Kelly Andrew Nelson.
Den nye lufthavn i Nuuk åbnes i 2024, mens byggeriet i Qaqortoq afsluttes i efteråret 2025. Nuuk Lufthavn opføres af MT Højgaard, mens byggerierne i Qaqortoq og Ilulissat varetages af KJ Greenland. ZESO Architects har udviklet dispositionsforslag for alle tre lufthavne og været hovedarkitekt gennem hele forløbet omkring Nuuk og Qaqortoq.