Denne sikre at stempler og andre mekaniske dele er smurte og ikke slides unødigt. Olien fjerner også mindre urenheder og små metalspåner. Motorolien skal derfor være ren og af høj kvalitet, for at sikre at de beskrevne egenskaber opnås.
For at undgå at skifte motorolie ofte, er der et oliefilter, hvis opgave er at holde olien ren så længe som muligt. Dermed sikres det at motoren har lang levetid. Motorolie og filter har begrænset levetid og det er derfor vigtigt at disse skiftes regelmæssigt. En generel regel er, at både olie og oliefilter skiftes ved enten 15.000 km. eller hver 12. måned, alt efter hvad der kommer først.
Det anbefales at skifte både oliefilter og motorolie på samme tid. Dette skyldes risikoen for, at eventuelle urenheder i oliefiltrer vil fjerne en stor effekt af den nye motorolie. På samme måde vil et nyt oliefilter på gammel olie, blive hurtigere fyldt med skidt fra olien. Derudover, giver det god mening at skifte begge dele samtidig ud fra praktiske hensyn, da olien vil flyde ud af holderen til oliefilteret, hvis ikke olien er tømt af bilen.
Se videoen nedenfor for at få en vejledning om, hvordan du skifter olie og oliefilter.
Videoinstruktioner er hentet fra autodoc.dk
Hvad kan der ske, såfremt disse intervaller ikke overholdes?
Som beskrevet skal der reelt kun to ting til, for at holde den mekaniske del af en motor kørende. Det er motorolie og brændstof. Såfremt man ikke overholder de angivne serviceintervaller, risikere man at olien omdannes fra en smørende og rensende væske, til en slibende masse.
Mængden af metalspåner og affald gør olien tykkere, som transporterer urenheder og metalspåner fra bundkaret af motoren videre til de mekaniske dele. Dette skaber unødigt slid af motoren og nedbringer levetiden.
Udover slid på stempler og ventiler, bliver de pakninger og forseglinger, som er i kontakt med olien, hårde med tiden. Det bevirker at olien kan presses ud af topstykker og bundkar. Dette skaber øget forbrug af motorolie, hvilket kan gøre at motoren mangler olie. Dermed kan stemplerne sætte sig fast og motoren ødelagt.
Som beskrevet, er der god mening i at sikre en god kvalitetsolie og regelmæssige olieskift. Oliefiltre er en praktisk foranstaltning, som sikre at olien har så lang levetid som muligt. Men også at den bibeholder sine kvaliteter, så længe som muligt. Derfor bør man også fokusere på, at oliefilteret passer til ens motor. Hvis kvaliteten er for dårlig kan man risikere følgende:
- Der kommer unødigt slid på motoren.
- Det kan risikeres at pakningerne i selve oliefilteret er for svage, og dermed kan skabe lækage.
- Oliefilteret stopper
- Unødig slitage på oliepumpe
Konklusionen er at der god økonomi i, at bruge en kvalitetsolie og et kvalitetsoliefilter. Kan man lave tingene selv, er der penge at spare og man kender kvaliteten af produkterne man bruger. Bruges en mekaniker, så spørg ind til kvaliteten af olie og filter. Da det er her, de kan tjene penge, ved slække på kvaliteten af produkterne.