Af Henrik Malmgreen
Som en del af Bauwerk Group er BOEN en af de største producenter af trægulve i verden med en kapacitet på mere end 11 millioner kvm om året. Langt hovedparten af salget, ja, faktisk hele 80 %, går til projektmarkedet, og da langt de fleste bygherrer i dag stræber efter at få deres byggeri certificeret, har det givet rigtig god mening for BOEN at blive Svanemærket. Det er man så blevet for cirka et halvt år siden.
– Der er måske nogen, der vil spørge, hvorfor vi først har fået Svanemærket nu, men det hænger blandt andet sammen med, at der skulle være økonomisk fornuft i det. Vi skal nemlig betale en afgift til Svanemærket pr. solgt kvm gulv, uanset om byggeriet bliver certificeret eller ej, men i dag, hvor det er tilfældet med langt de fleste byggerier, giver det altså nu god mening at være med i ordningen, forklarer Jørgen Jensen, der er Country Manager for BOEN i Danmark.
Leverer til mange kendte projekter
I dag har man således opnået certificering på 600 varenumre inden for lakerede gulve, der udgør 98 % af salget i Danmark, og selv om BOEN ikke er ret kendt på detailmarkedet, er Svanemærket interessant, fordi det er en mærkningsordning, som forbrugerne kender fra andre produkttyper. Derfor er det et godt argument, når bygherre skal sælge eller udleje sine boliger. Især i en tid, hvor der er fokus på bæredygtighed og indeklima.
– Vi har blandt andet leveret til Grønttorvet og Carlsberg Byen i København, Bølgen i Vejle samt Lighthouse i Aarhus, så vi er et godt og kendt brand på projektmarkedet, hvorfor det altså nu giver rigtig god mening for os at gå efter en Svanemærkning. Det er som bekendt en nordisk mærkningsordning, og vi har ligeledes mærket stor interesse for at få mærket fra vores søsterselskaber i Sverige og Norge, forklarer Jørgen Jensen videre.
Skal være synlig i sit budskab
Et af de seneste projekter, BOEN har været involveret i, er ThurinerHusene, som er ved at blive opført på Thurø ved Svendborg. Dette byggeri er som så mange andre projekter ligeledes Svanemærket, så derfor stiller bygherre naturligvis krav om, at de 3.400 kvm gulv, som BOEN skal levere, naturligvis også er det. Derfor er Jørgen Jensen ikke i tvivl om, at det i dag ganske enkelt er en adgangsbillet til projektmarkedet at have sine produkter certificeret.
– Vi har altid haft den holdning, at der skulle plantes flere træer, end der blev fældet i de skove, hvor vi har købt vores stammer. Det har sådan default været en del af vores virksomhedskultur, men nu er vi i en tid, hvor det er vigtigt at være tydelig i sit bæredygtighedsbudskab, så derfor giver det rigtig god mening at kunne tilbyde Svanemærkede produkter. Blandt andet fordi det er en ordning, som en del typehusfirmaer i dag tilslutter sig, uddyber Jørgen Jensen.
Strategisk tilgang til bæredygtighed
På det europæiske marked har BOEN fabrikker i Schweiz, Litauen og Kroatien, hvor man ligeledes har fokus på miljø og bæredygtighed. Blandt andet kan nævnes, at man på fabrikken i Kroatien netop nu er ved at installere et større solcelleanlæg, således at man får bedre mulighed for at producere med grøn strøm. Bæredygtighed er nemlig en integreret del af Bauwerk-koncernens strategi, og koncernen følger denne tilgang på alle bæredygtighedsområder.
Se mere her: www.boen.dk
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.