Det har altid været specielt at rejse rundt i Grønland og ikke altid helt nemt at nå frem til de fjerneste egne uden råd og vejledning. I takt med den nye Atlantlufthavn i Nuuk, vil rejsen til og fra Nuuk blive nemmere samt mere tidsbesparende og forbindelserne rundt i landet skulle gerne blive bedre for de rejsende, når vind og vejr altså bare spiller med. Opgraderingen af ny Atlantlufthavn vil udvikle den internationale trafik til landet og vil være med til at øge tilstrømningen til verdens største ø.
– På sigt vil det givet være med til at give os en række nye arbejdsopgaver, og dem skal vi naturligvis være klar til at kunne tage os af, siger Mari Louise Nissen, der er bureauchef for Greenland Travel Erhvervsafdeling på kontoret i Nuuk. Greenland Travel betjener ikke kun private kunder, men har også en stor afdeling for erhvervsrejser, og man betragter i dag sig selv som det største erhvervsrejsebureau i Grønland, hvor man har været repræsenteret siden 1985.
Erhvervsafdelingen fylder mest på de 4 lokationer i henholdsvis Ilulissat, Sisimiut, Nuuk og i København. De største kunder er det offentlige efterfulgt af flere større og mellemstore virksomheder i Grønland og Danmark. Bureauets fornemmeste opgave er således at koordinere og rådgive kunderne vedrørende rejser i Grønland, Danmark og i resten af verden.
– Udover vores store erhvervsafdeling tilbyder vi også en onlineportal. Hvis virksomheder selv ønsker at booke sine rejser eller har egne rejsekoordinator i sin virksomhed, har de stor glæde af denne løsning. De mindre virksomheder uden den store erfaringer i at rejse rundt i Grønland foretrækker dog fortsat den personlige assistance, siger Mari Louise Nissen videre.
Ikke enten eller men ofte både og
Hun ser en stor styrke i, at man hos Greenland Travel har et stort kendskab til infrastrukturen, så hvis man som virksomhed skal til Nuuk og derfra måske besøge flere byer, kan, det godt blive en kompleks affære at skulle sammensætte sin rejse. Hvis der opstår uforudsete forhindringer undervejs som f.eks. dårligt vejr, kan det også være en rigtig god idé at have sit rejsebureau i ryggen, understreger hun.
Onlineportalen retter sig udelukkende mod erhvervssegmentet, og virksomhederne kan altså selv vælge, om de vil benytte den, om de vil bestille hele rejsen gennem bureauet, eller om der er tale om en kombination af begge dele. Ofte vil det være tilfældet, også fordi man hos Greenland Travel, der er et datterselskab under Air Greenland, har fingeren på pulsen, når det gælder nye muligheder og nye destinationer i det grønlandske rejseunivers.
Har et net af samarbejdspartnere
Det er nemlig en udvikling, som udviklingen af infrastrukturen ifølge Mari Louise Nissen også er med til at fremme. Hun tror således på, at man i Grønland i fremtiden vil se en ny type af kunder, blandt andre virksomhedskunder, der ønsker at garnere det forretningsmæssige element med et element af fritid og oplevelser. På den front skal man være klar til og skarp på at kunne tilbyde hele pakken til kunderne.
– Samtidig tror jeg, at udvidelsen af lufthavnen her i Nuuk vil betyde, at vi vil se et øget antal rejser fra eksempelvis USA. Vores kernekompetence er frem for alt, at vi kender Grønland, og hvis der en del af en rejsepakke, vi ikke selv kan løfte, ved vi lige præcis, hvor vi skal gå hen. Vi har et net af samarbejdspartnere og lægger opgaven lige præcis der, hvor den løses bedst muligt, slutter Mari Louise Nissen.