Driften begynder, før første spadestik tages
Alt for ofte bliver bygningens drift undervurderet i projekterne. Byggeriet er afleveret, rådgiverne er væk, og driften står alene tilbage med ringbind og tekniske manualer. Resultatet? En bygning, der aldrig kommer til at præstere som tiltænkt. Hos Wissenberg har man sat sig for at ændre denne tilgang.
– Det duer ikke at aflevere seks ringbind og ønske driften held og lykke. Vi bygger bro mellem byggefasen og driften, så bygherren får mere værdi for pengene – og vi giver brugerne en bygning, der faktisk fungerer, siger Bo Christensen, projektchef og partner i Wissenberg.
Derfor rådgiver Wissenberg allerede fra idéfasen, hvor de fremtidige driftsudfordringer tænkes ind i løsningerne. Det handler om at skabe robuste bygninger, som kan drives effektivt, bæredygtigt og med lavt ressourcetræk.
Overgangen kræver viden – og struktur
En moderne bygning er kompleks og skal tilpasses brugsmønstret. Eksempelvis valg af overflader, tekniske anlæg, affaldshåndtering og meget andet skal fungere sømløst. For driftsorganisationen kan overdragelsen af en stor ejendom føles som at blive kastet ud på dybt vand.
– Det kan være en voldsom opgave for driften at ”løbe et byggeri i gang. Selv i de helt simple byggerier er der enormt mange informationer, som skal forstås og anvendes rigtigt fra dag ét, siger Nanna H. Nielsen, fagleder for området ’Fra byggeri til drift’.
Målet er at sikre, at bygningen fungerer – teknisk, økonomisk og i praksis

Bygninger med værdi – også efter afleveringen
Wissenbergs erfaring viser, at det er i driften, at projektets sande værdi forløses. Derfor tilbyder virksomheden at begynde overleveringen allerede i forbindelse med første spadestik, og at følge bygningen de første år efter overdragelsen. Her justeres tekniske systemer, energiforbrug optimeres, og brugernes adfærd forstås og indarbejdes i driftsstrategien.
– Brugsmønstre ændrer sig over året, og det stiller krav til både teknik og mennesker. Ved at være til stede i starten, kan vi sikre, at bygningen fungerer som tiltænkt – og mere til, forklarer Bo Christensen.
Denne tilgang har bl.a. været en succes i en række institutionsbyggerier, hvor Wissenberg har haft ansvar for indsamling og overlevering af bygningsdata gennem hele byggeprocessen. Gevinsten er, at driftsorganisationerne klædes på rettidigt, og at de har et mærkbart ejerskab til bygningen.
Fra hotel til rådhus – erfaring på tværs af bygningstyper
Wissenbergs tilgang fungerer i både nybyggeri og renovering – og på tværs af bygningstyper. Fra luksushoteller og almene boliger til daginstitutioner og retsbygninger.
Wissenberg arbejder med mange forskellige bygningstyper. I Carlsbergbyen stod virksomheden eksempelvis for hele det tekniske setup i transformationen af Lagerkælder 3 til Hotel Ottilia. Og i almene boligområder som Bondebyen og Toftebo er Wissenbergs driftsscreeninger og energiberegninger med til at sikre en bedre drift – med besparelser som kan mærkes.
Driften som investering
En bygning er en stor investering. Men det er i driften, at afkastet realiseres. Med den rette rådgivning kan drift og vedligehold planlægges systematisk, hvilket sparer penge, reducerer ressourcespild og forlænger bygningens levetid.
– Mange kunder betaler for ydelser, de reelt ikke får værdi af. Ved at gennemgå serviceaftaler og behov hjælper vi bygherren med at prioritere og optimere, siger Nanna H. Nielsen.
Med værktøjer som tilstandsvurdering, digitaliseret vedligehold og teknisk due diligence-analyser skaber Wissenberg overblik og fremtidssikrede løsninger.
Driftsrådgivning er ikke kun et spørgsmål om at indsamle dokumentation, som beskrevet i diverse ydelsesbeskrivelser. Det er en praksis, som starter i idéfasen og fortsætter i hele bygningens levetid. Wissenberg integrerer ydelsen fra start til slut og skaber løsninger, der fungerer i praksis.


Det betyder noget for brugerne
Ved at planlægge driften fra begyndelsen kan man understøtte en smidig hverdag og med enkle midler sikre en høj kvalitet i hele bygningens levetid. Her er teknisk dokumentation, brugerforståelse og klare vedligeholdelsesstrategier centrale elementer, men ikke det eneste hensyn, hvis man spørger ingeniørerne:
– Vi oplever, at eksempelvis tekniske anlæg ikke udnyttes godt nok. Derfor handler det også om at uddanne og engagere brugerne – ikke bare aflevere et færdigt byggeri, lyder det fra Bo Christensen. “.”
Samarbejde, ikke silotænkning
Wissenbergs filosofi bygger på samarbejde – ikke overlevering. Ved at integrere driften i byggeprocessen opstår der bedre projekter, færre fejl og gladere brugere. Når driften bliver en aktiv spiller, og teknikere forstår brugernes behov, bliver bygningen ikke bare et rum, men et velfungerende system.
Vil du sikre værdien af din bygning – også efter aflevering?
Så læs mere på wissenberg.dk/fra-byggeri-til-drift eller kontakt Nanna H. Nielsen på [email protected] for en uforpligtende snak om mulighederne.