Forbrugerombudsmanden skriver: ‘Når en forretning reklamerer for et tilbud og angiver før-/nu-priser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet. Det er et krav, at førprisen skal have været gældende i en længere periode, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 6 sammenhængende uger anses for at være en længere periode.’
Emnet var især oppe at vende til Black Friday, hvor mange online-butikker beskyldes for at sætte deres varer op, så de derefter kunne skrive nedsat. Forbrugerombudsmanden noterer også, at hvis man sætter prisen op, eksempelvis seks uger inden, for at sætte det ned igen, er der også tale om ulovlig vildledning.
Byggebranchen trænger til gennemgang.
Stikprøver viser at mange byggevirksomheder, eksempelvis kører med faste ‘SPAR’ skilte på deres hjemmesider.
– Vi er i en hård branche, alle vores konkurrenter – online – kører med faste rabatter fra 15 og op til 70 procent. Det er ikke periodebaseret, men simpelthen faste rabatter. Vi lever selv af at sælge billige vinduer, men vi tør ikke konkurrere med ulovlig vildledning, siger en medarbejder i Net 2 Kompagniet.
– Heldigvis oplever vi dog at producenterne af f.eks plastikvinduer ikke accepterer falsk markedsføring i længden, og hos os betyder et godt og langvarigt samarbejde mest. Vi tænker langsigtet og krydser fingre for at forbrugerombudsmanden får øjnene op for denne problematik, men problemet er, at vi tror desværre at kunderne ikke kan gennemskue at det bare er et salgstrick.
Problemet er ikke kun i vinduer, men breder sig på tværs af hele byggebranchen.