Fordele ved digital byggestyring med Chisa Project
-
- Let implementering
- Integration med økonomisystem
- Håndtering af aftalesedler – Digital underskrift
- Overblik over fakturering
- Styr på juridiske dokumenter
- Overblik over projektændringer
- Kommunikationsplatform
- Aktivitetslog
Det digitale projektstyringsværktøj, CHISA Project, har i talrige byggeprojekter bevist sit værd med bedre overblik og dialog, færre fejl og sparede arbejdstimer.
Platformen er udviklet sammen med entreprenører, og den er sat op og køreklar i løbet af et par timer og giver hele virksomheden et unikt overblik over byggesagens økonomi og dokumentation.
En af platformens brugere er Dansk Boligbyg A/S, som fremhæver det overblik, som virksomheden får over projektforløbet.
På tværs af afdelinger
Hos Dansk Boligbyg A/S siger digitaliseringsansvarlig Bjarke Apollo, at én af de største værdier ved Chisa Project er, at værktøjet giver overblik på tværs af alle afdelinger. Så snart der er foretaget en ændring, slår den igennem på platformen.
– Der er ikke behov for at lede efter Excel ark eller kontakte den projektansvarlige, fordi noget er uklart. Det minimerer risici generelt, og det er lettere at overtage sager og finde information, siger Bjarke Apollo.
Entreprenøren oplever at værktøjet skaber åbenhed, fordi informationerne er så let tilgængelige, og det giver en bedre dialog i organisationen – både på administrations-/ledelses-niveau og på projektniveau mellem projektchef og projektleder eller projektchef og afdelingsleder.
– Det gode flow i rapporterings-delen i Chisa Project er effektivt og danner også et godt grundlag for status og diskussion. Her benytter vi muligheden for at tage den kvalitative vurdering på projektet sammen med økonomien, siger Bjarke Apollo.
Chisa Project gør det let at føre en stringent økonomisk disciplin, men systemet tillader samtidig også den fleksibilitet, som skal til for at agere i komplekse projekter.
– Brugerne har stadig kontrol over deres budget og kan blandt andet skabe overblik ved at detaljere budgetterne effektivt, når behovet opstår, siger den digitaliseringsansvarlige hos Dansk Boligbyg.
Sparer arbejdstimer
Dansk Boligbyg sparer arbejdstid på flere områder i virksomheden ved at bruge den digitale platform, som blandt andet giver en nemmere rapportering til bogholderi og ledelse.
Administrationen sparer 15-20 timer om måneden, fordi det er lettere at sende meldinger ud, gennemgå materiale og rapportere. De enkelte projektledere i virksomheden sparer også på hvert deres område omkring tyve timer månedligt.
Vi taler alle samme sprog
Hos Dansk Boligbyg A/S benyttes Chisa Project på alle sager og er derfor en gennemgående standard i virksomheden. Dette gør, at der skabes et bedre overblik, idet udgangspunktet og metodikken er den samme.
– Værktøjet mindsker risikoen for fejl, idet det hele er mere genkendeligt. Samtidig er der bedre mulighed for at holde styr på aftalesedler, kontrakter, garantier osv., som derfor ikke forsvinder i en tilfældig undermappe på computeren eller i skuffen, siger Bjarke Apollo fra Dansk Boligbyg A/S.
Samtidig er værktøjet integreret med økonomisystemet, så det er muligt at tjekke faktura, projektdata og økonomi fra et og samme system.