Om Peab Asfalt
- Peab Asfalt varetager alle opgaver inden for produktion og udlægning af asfalt, vedligeholdelse af veje samt specialopgaver med bl.a. broer og industrigulve.
- Med 7 asfaltfabrikker og 5 afdelingskontorer fordelt over hele Danmark, beskæftiger vi samlet ca. 300 medarbejdere. Peab Asfalt A/S er en del af den svenske Peab-koncern med ca. 16.000 ansatte.
Foreløbig har fire kommuner fået udført ECO-Asfalt fra Peab Asfalt A/S på kommunale veje og parkeringspladser, og Peab Asfalt tror på, at flere store aktører i de kommende år vil vælge asfalt produceret med klimaneutralt certificeret biogas som brændstof.
Ved produktionen af ECO-Asfalt skifter Peab Asfalt naturgas ud med klimaneutralt certificeret biogas, og det valg reducerer CO2 udledningen med 40 procent.
– Vi har valgt at give vores kunder muligheden for at vælge CO2 neutralt certificeret biogas i produktionen af asfalt, for vi vil gerne være en del af en udvikling, hvor biogas erstatter naturgas. Hvis vi er skarpe med at få flere ECO-Asfalt kunder, så kommer der muligvis også flere anlæg med biogas fra danske landbrug, siger regionschef Mohamad Hamze fra Peab Asfalt.
Herning Kommune og Randers Kommune har valgt at lade al belægning udlagt i år af Peab Asfalt være ECO-Asfalt, og også Vejle og Aarhus Kommune har valgt biogas-modellen i enkelte projekter.
Offentlige aktører
Når vejbelægninger i dag bliver sendt i udbud, er der sjældent en klima-vinkel, men Peab Asfalt håber på, at grønne tiltag oftere bliver et krav i udbuddene, og her vil ECO-Asfalt være producentens bud på en klimavenlig løsning.
– Vi tror på, at to eller tre store offentlige aktører hvert år vil gå over til ECO-Asfalt, fordi de ønsker at være så CO2 neutrale som muligt, siger Mohamad Hamze.
– Det er dyrere at producere med biogas. For kunderne vil der i dag være en merpris ved ECO-Asfalt, men prisen kan muligvis falde med tiden, efterhånden som det bliver mere udbredt, siger han.
Peab Asfalt tilbyder samarbejdspartnere et uforpligtende besøg, hvor selskabet fortæller i dybden om den klimavenlige løsning.
Private aktører
ECO-Asfalt er ligeledes blevet rigtig godt taget imod af en række private aktører, der ser det som en mulighed for at spare CO2 og anvender det som en del af deres grønne indkøb.
Flere og flere danske virksomheder ønsker på denne måde at bidrage til opnåelsen af Danmarks klimamål. Det gælder f.eks. boligforeninger, erhvervsfonde, investeringsfonde og supermarkedskæder.
Største miljøgevinst
For Peab Asfalt er det væsentligt at gå efter at mindske brugen af fossilt brændstof i produktionen, da det er her, de største miljøgevinster kan hentes.
– Der er forskel på produktionen af forskellige typer asfalt, men i gennemsnit kommer der 50 kg CO2 per ton asfalt, lige fra granitten brydes i Norge, til vi kører asfalten fra fabrikken. Når vi bruger certificeret biogas i stedet for naturgas, så reducerer vi CO2 udledningen med 20 kilo per ton, siger laboratoriechef Lotte R. Josephsen, Peab Asfalt.
Derudover er der også mulighed for at mindske udledningen af CO2 ved at genbruge asfalt, som bliver fræset op af gamle veje og kørt ind på fabrikken og indgår i produktionen.
– Genbrug giver mulighed for at tage yderligere syv til ti kilo CO2 væk, og hvis vi tæller det med, så har vi reduceret CO2 udledningen med mere end 50 procent i vores ECO-Asfalt, siger laboratoriechefen.
Vejbelægningen er i samme kvalitet ved genbrug af asfalt, så kunderne vil ikke opleve en forskel.
Fremtidens asfalt
For øjeblikket er asfalten fra Peab Asfalt den samme, uanset om den er produceret med naturgas eller med certificeret biogas som ECO-Asfalt. Sådan vil det dog formentlig ikke være i fremtiden.
Vi kigger på, hvad vi kan gøre i fremtiden, når vi nu har taget de mange kilo CO2 ud af selve produktionsprocessen. Så er der råvarerne og transporten af råvarerne tilbage at se på.
– Vi er ved at undersøge, om vi kan udskifte dele af bitumen, som er det sorte i asfalten, der binder stenene sammen til en stabil asfaltbelægning. Vi vil gerne udskifte det med “bio-bindemiddel”, for ECO-Asfalt er ikke et stillestående produkt, det skal blive ved med at være det mest bæredygtige på markedet, siger laboratoriechef Lotte R. Josephsen, Peab Asfalt.
Peab Asfalt har i Finland og Sverige testet en delvis udskiftning af det fossil-baserede bitumen med bæredygtigt lignin fra træer – lignin findes i træers ved og hjælper med at holde dem oprejst.
Også i Danmark søger Peab Asfalt sammen med Teknologisk Institut om midler fra Miljøstyrelsen til et forsøg med at skifte bitumen ud med et ikke-fossilt bindemiddel.