”En drømmeopgave”: Omdanner bevaringsværdig værftshal til uddannelsescenter

CCO Arkitekter og Norconsult har vundet totalrådgivningen på transformationen af den bevaringsværdige Hal 19 i Værftshallerne i Helsingør, der skal benyttes af bådebyggere og sejlmagere.
Foto inde fra en gammel værftshal med højt til loftet og vand på gulvet. Der holder en hvid varevogn allerinderst til højre
De oprindelige værftshaller fra 1882-1883 er uistandsatte og skal derfor undergå en større renovering og transformationsproces, inden de studerende på bådebygger- og sejlmageruddannelsen på U/Nord kan tage dem i brug. Foto: CCO Arkitekter

”I en fælles indsats vil U/Nord og Helsingør Kommune sammen med en lang række samarbejdspartnere omdanne Hal 19 i Værftshallerne til den mest ambitiøse bådebygger- og sejlmageruddannelse i verden.”

Sådan lyder den ambitiøse vision for transformationen af den bevaringsværdige Hal 19 i Værftshallerne på havnefronten i Helsingør. Den gamle hal fra 1882 skal transformeres både ind- og udvendigt og danne en ny ramme om U/Nords bådebygger- og sejlmageruddannelse i Helsingør.

Læs også

Store visioner: Slidt bydelscenter skal bringes tilbage til livet

Det indvendige arbejde skal Christensen & Co Arkitekter og Norconsult løse i fællesskab. Partner og projektleder i arkitektvirksomheden, Michael Werin Larsen, siger:

– Værftshallerne er helt enestående – det er en drømmeopgave. Tænk at vi kan få lov til at transformere Hal 19 til værksteder og læringsmiljø – det er lige i vores sweet spot hos CCO.

Spændende og kompliceret

Transformationsopgaven omhandler indvendig forvandling af ca. 2.400 kvm i to etager. Når arbejdet er tilendebragt i forventeligt december 2026 vil Helsingør råde over en national og international bådebygger- og sejlmageruddannelse i Det Maritime Udviklingscenter.

Lauritzen Fonden har doneret 12,5 mio. kroner til omdannelsen af Hal 19 til det ambitiøse uddannelsescenter. Byggefaktas SMART anslår budgettet til 60 mio. kr.

Læs også

Fremtidens kokke får (g)astronomisk støtte til madkulturel campus

– Det er en spændende – og kompliceret opgave, som vi glæder os til at komme i gang med. Vi glæder os til at komme i gang og få skabt et fantastisk værksteds- og læringsmiljø til det håndværk, som fremtidens bådebyggere og sejlmagere udøver, siger Michael Werin Larsen.

Har allerede teknisk og historisk viden

CCO og Norconsult har tidligere arbejdet sammen på projekter indenfor uddannelsessektoren. Begge virksomheder var bl.a. en del af totalentreprisen på de nye forsknings- og testfaciliteter på DTU Risø Campus, hvor der forskes i bæredygtige energiformer.

Foto af de gamle værftshaller med indsat tegnede drømme om mennesker siddende ved borde, skiltning til kulturtilbud mv
De gamle værftshaller og området ved Kulturhavn Kronborg rummer både en unik historie og et væld af moderne arkitektur og innovation. Nu bliver der også plads til uddannelse af sejlmagere og bådebyggere. Foto: Lauritzen Fonden

Helt tilbage i 2015 vandt de to virksomheder også sammen en opgave for DTU Byg på Lyngby Campus, der skulle have designet to nye laboratorie- og forskningsbygninger.

Jacob Ilsøe fra Norconsult ser frem til at genoptage samarbejdet.

– Vi er allerede involveret i renoveringen af tag og klimaskærm, så det er fantastisk, at vi kan drage nytte af både den tekniske og historiske viden, vi har oparbejdet i vores arbejde med værftshallerne, siger han.

Ny klimaskærm

Forud for indretningen renoveres Hal 19 af Helsingør Kommune, der ejer Værftshallerne. Her anslår SMART budgettet til 136 mio. kr. Arbejdet med at renovere de gamle hallerne står byggefirmaet Elindco for.

Læs også

Omdanner Helsingørs gamle hospitalsbygninger til 170 boliger

Renoveringen omhandler i første omgang ny klimaskærm i form af nye tagkonstruktioner (stålspær/tagkassetter) over de eksisterende tage inkl. nye rytterlys (brandventilation). Etablering af en nye sprinklerinstallation. Konvertering til fjernvarme inkl. opvarmning af hallerne. Ny ventilation. Nye elforsyninger og afløbsinstallationer, oplyser SMART.

A.P. Møller Fonden bidrager med 88 mio. kroner, mens Helsingør Kommune har afsat 91 mio. kr. til det samlede projekt.

Relateret indhold