Inden længe bliver danske råstoffer som sand og grus en mangelvare, og derfor sætter Sweco nu fokus på jordens jomfruelige ressourcer.
Det sker med den nyeste Urban Insight-rapport ‘Circular Materials in infrastructure – The road to a decarbonised future’, som handler om netop råstoffer som sand, grus og sten og mulighederne for større genanvendelse.
Og der er tale om store beløb:
Hvert år udvinder Europa nemlig 4,2 mia. tons tilslag, og den mængde svarer til at dække hele Danmark med et 33 cm tykt lag af sand, sten og grus.
Læs også: Råstofforbruget skal ned – og udfordringen skal løses i fællesskab
Kun 7 % af den europæiske råstofsektor er i dag cirkulær, men ifølge European Aggregates Association er det muligt at øge niveauet til 20 %. Ved at gøre det vil man kunne reducere omkostningerne forbundet med nye råstoffer med op til 45 mia. kroner og spare 546 mio. tons tilslag hvert år, hvilket – stort set – svarer til
Det svarer stort set til den mængde tilslag, som Tyskland udvinder hvert år.
Kan få langt mere værdi ud af materialerne
Ifølge geoteknisk specialist i Sweco i Kolding, Peter Stockmarr, så er vi i Danmark gode til at genanvende råstofferne. Men han mener, at måden, vi gør det på, kan blive meget bedre:
– Der er allerede stærke systemer til at sortere og genanvende byggeaffald og overskudsjord i Danmark, så i den sammenhæng er vi fint med. Men vi kan få langt mere værdi ud af materialerne, end vi gør i dag, fortæller han og fortsætter:
– Når vi sorterer byggeaffald, skal vi gøre det bedst muligt. Nedslidte murstenstegl skal eksempelvis ikke blandes med stærke tagtegl – det giver et ringe produkt. Hvis muligt skal materialerne derudover genanvendes på projekter i nærområdet, for det er den lange transport af blandt andet overskudsjord, der koster på CO2-regnskabet og pengepungen, fortæller han.
Én procent sparer 1.500 ton CO2
I rapporten ser Sweco blandt andet nærmere på to europæiske jernbaneprojekter, herunder hvordan cirkulære foranstaltninger kan bruges til at reducere emissioner og omkostninger.
Læs også: Tegnestue styrker indsatsen for mindre forbrug af råstoffer
Det konkluderes, at for et stort jernbaneprojekt i Europa vil en reduktion på blot én procent skære 347.000 km af transporten af tilslag, hvilket vil spare 3,2 mio. euro og 1.500 ton CO2.
– Det er muligt at opnå en reduktion på én procent gennem cirkulære foranstaltninger i mange projekter, og potentialet er meget større end det, siger Kiran Larsson, teamleder for affald og ressourcer hos Sweco i Sverige, og tilføjer, at de marginale gevinster derefter omsættes til betydelige fordele – både miljømæssigt og økonomisk.