Hillerød-firma i eksklusivt samarbejde med norsk isoleringsgigant

Med aftalen bliver Nviro CBI Papiruld og Hunton eneleverandør af en række miljødokumenterede isoleringsprodukter af træfiber - målet er at sætte sig på over 10 % af det samlede isoleringsmarked.
Med den nye kontrakt får Nviro mulighed for at styrke sin produktportefølje af bæredygtige isoleringsmaterialer på det danske marked - et marked, der udgør over to milliarder kroner om året.
Med den nye kontrakt får Nviro mulighed for at styrke sin produktportefølje af bæredygtige isoleringsmaterialer på det danske marked - et marked, der udgør over to milliarder kroner om året.

Bæredygtige byggematerialer vinder mere og mere ind på de danske byggepladser – også på isoleringsfronten.

Optimismen er derfor stor hos isoleringsvirksomheden Nviro CBI Papiruld i Hillerød, der er blevet eneleverandør af træfiberisolering fra norske Hunton, som producerer byggematerialer baseret på træ og træfiber fra PEFC-certificeret skovbrug.

– Huntons træfiberprodukter passer perfekt til vores koncept om at kunne tilbyde en bred vifte af fremtidsrettede isoleringsløsninger til byggeriet. Samtidig er det vigtigt for os at arbejde med produkter, hvor dokumentationen over for bygherren og andre relevante aktører er i orden. Det får vi i høj grad med Huntons produkter, fortæller Jens Engbo Norddal, adm. direktør i Nviro CBI Papiruld.

Fremover skal Nviro distribuere følgende produkterne Hunton Nativo Træfiberisolering, Hunton Vindtæt, Hunton Undertag, Hunton Sutag og Silencio trinlydprodukter.

Energipriser øger efterspørgsel

Direktøren fortæller, at den stigende efterspørgsel på træbaserede isoleringsmaterialer i byggebranchen blandt andet skyldes et accelererende fokus på at reducere CO2-udledningen i byggeriet samt de kraftigt stigende energipriser, som papirbaseret isolering i vid udstrækning ikke bliver berørt af på samme måde som andre isoleringsmaterialer.

– Træbaserede isoleringsmaterialer bidrager positivt til byggeriets CO2-fodaftryk, da de gennem livsforløbet lagrer større mængder CO2, end der udledes i produktionen. Samtidigt er træfiberprodukterne arbejdsmiljømæssigt behagelige at arbejde med, hvilket også vægter højt ude på byggepladserne, siger Jens Engbo Norddal.

Et marked i vækst

Også hos producenten Hunton i Norge er man glad for at have landet en aftale med Nviro:

– Markedet for træprodukter er i stærk vækst, og vi forventer, at Nviro – gennem sine aftaler på det danske marked – vil bidrage til yderligere udbredelse af vores produkter på det danske marked, siger markedsdirektør Thomas Vaarlund i Hunton Fiber.

Vil vinde markedsandele

Med udsigten til endnu flere krav om reduktion af byggeriets CO2-aftryk, stigende energipriser og en øget interesse for sunde boliger, vil efterspørgslen fortsætte med at stige i de kommende år, vurderer Jens Engbo Norddal:

– Det danske isoleringsmarked udgør en omsætning på mere end to milliarder kroner om året, og vi sidder i dag med en andel på fire procent. Med den nye aftale med Hunton er det vores ambition at øge markedsandelen til mere end 10 %. Det skal vi være med til at sikre blandt andet gennem rådgivning, netværk blandt byggeriets parter og ikke mindst levering og logistik. Her har vi en klar ambition om at være med til at løfte salget af Huntons produkter til et nyt niveau i Danmark.

Huntons produkter har været tilgængelige på det danske marked i mange år og vil fortsat findes i byggemarkeder og tømrerhandler landet over.

Relateret indhold