Kort om Kingspan
- Virksomheden er startet i Irland i 1966.
- Hovedproduktet er isolering, hvor gasbobler i lukkede paneler holder på varmen.
- Man har cirka 13.500 medarbejdere på verdensplan – heraf syv i Danmark.
Når en dansk håndværker eller rådgiver skal vælge isoleringsprodukter til en opgave, sker det stadig oftere, at der står Kingspan på indpakningen. Det viser de seneste ti års regnskaber hos isoleringsfabrikanten, hvor der årligt har været vækst på toppen.
Ifølge Scott McMonagle, der er Country Manager for Kingspan i Danmark, beror succesen på, at man er lykkes med at nå især arkitekter og ingeniører på de større byggerier. Her har man nemlig en konkurrencefordel, der er til at tage at føle på.
Jeg ser, at der kommer et øget fokus på teknologi i isolering.
Scott McMonagle, Kingspan
– Vi markerer os især på tykkelsen af vores isolering. Hvis man skal efterisolere en ejendom, kan vi levere den fornødne effekt med 20 centimeters isolering, som vores nærmeste konkurrenter bruger 37 centimeter på at opnå, forklarer han og løfter sløret for Kingspans “coup de grace”.
– Det betyder, at langt mindre plads går til isolering. Mange af de projektudviklere, som benytter vores isolering, kan til eksempel bygge 110 lejligheder, hvor de ellers kun ville kunne indrette 100, siger han og understreger, at det især er på markedet for efterisolering, at han ser Kingspan vækste i fremtiden.
Det lange, seje træk
Vejen til de danske byggefolks hjerter og ikke mindst projekter, har dog været mere snørklet end lige. Der har været omture, rundture og blinde veje, der skulle betrædes i realtid, fortæller Scott McMonagle, der som skotsk immigrant har gjort sig en hel del danske erfaringer.
– Her i landet har I jo nogle store “home grown” producenter som Rockwool. Det er klart, at det skærper konkurrencen. Samtidig har I også jeres helt egne krav til certificering af brandsikkerhed foruden en unik måde at teste isoleringsprodukter på sammenlignet med andre steder i verden, så der har været meget at lære, siger han med et grin.
Kravene er dog til at sætte sig ind i, bedyrer Scott McMonagle, der med egne ord i dag er helbefaren i AB18 og de danske bygningsdirektiver. Han glæder sig især over at se tilbage på salg til mange prominente byggerier: Grønttorvet i København, Fjordenhus i Vejle og famøse Blox, som designmæssigt har vakt masser af debat. Men der er også plads til refleksion.
– Kunne jeg have gjort noget om, var det, at vi havde alle tilladelser og certifikater på plads, inden vi begyndte salgsindsatsen. Det kunne have sparet os for mange misforståelser blandt aftagerne, forklarer han.
Starter “lokal” produktion
Uagtet, at man har skullet vænne sig til danske tilstande, går det i dag så godt for Kingspan, at man har valgt at investere millioner i en ny fabrik i Jönköbing i Sverige, der skal levere til hele det nordiske marked.
Tendensen med energioptimering og strengere miljøkrav passer nemlig virksomheden godt, forklarer Scott McMonagle, som netop har modtaget Byggeriets Klimapris på grund af klimastrategien; “Net Zero Energy”, der udmønter sig i et mål om at gøre Kingspans 140 fabrikker verden over CO2-neutrale.
– Vi er næsten i mål. Vores nye Kooltherm-fabrik i Sverige står snart klar til at levere isolering til Danmark og resten af Norden. Fabrikken kommer til at producere isoleringen ud fra 100 procent vedvarende energikilder, siger Scott McMonagle, som håber, at man dermed kan tage et mindre opgør med den indlejrede konservatisme, han har observeret i den danske byggebranche.
– Har man brugt stenuld i mange år, er det ofte det, man sværger til. Men jeg ser, at der kommer et øget fokus på teknologi og bæredygtighed i isolering. Vores produkter markerer sig på bygbarheden, og det tror jeg, vil fortsætte med at give afkast i fremtiden. Det har været benhårdt at trænge igennem. Men nu ser vi så småt snebolden rulle af sig selv, siger han.