Kan en 125-årig være innovativ?

Astrid Simonsen Joos er administrerende direktør i Phillips Lighting Nordic og medforfatter til dagens kommentar. Foto: Phillips Lighting Nordic.
Astrid Simonsen Joos er administrerende direktør i Phillips Lighting Nordic og medforfatter til dagens kommentar. Foto: Phillips Lighting Nordic.

Innovative partnerskaber er nøglen til at løse vækstkrisen. Man opnår den største vækst gennem partnerskaber og ved at dele viden og ressourcer med forretningspartnere og det offentlige. Det er den vigtigste læring gennem Philips’ 125 år lange historie, og når vi i år markerer jubilæet, kigger vi således også fremad og udad mod de samfund, vi opererer i samarbejde med.

Man skal være klar til at gå hele vejen og have modet til bogstaveligt talt at vælte hegnet og invitere nye partnere om bord. Det har Philips fx gjort i Holland, hvor vi i Eindhoven har etableret et såkaldt High Tech Campus, der er vokset til Hollands største forskerpark med flere end 100 high tech-virksomheder og 8000 forskere.

Det er fantastisk at se denne type projekter vokse til andet og mere end en intern udviklingsenhed, og den vækst som et sådan campus skaber i samfundet gavner også vores egne forretningsmuligheder og innovationskraft. I 2015 var Philips den største patentansøger ved det Europæiske Patentkontor og har i dag mere end 76.000 patenter, hvoraf mange er skabt i samarbejde med andre partnere.

Vi vil opfordre til, at man i Danmark tænker endnu mere i denne retning – det er nøglen til fortsat vækst og velfærd i en tid, hvor disruption og deleøkonomi både udfordrer og udvikler virksomheder på alle niveauer, også i byggesektoren.

Åbne platforme

Vi ser åbent på denne udvikling, og vi vil gerne føre den an i samarbejde med andre. For få måneder siden blev Philips splittet op i to separate selskaber, Lighting og HealthTech. Vi er ikke længere en elektronikgigant, da vi for længst har solgt både tv- og audiodivisionerne fra. I dag er vi to store selskaber, der har indgået partnerskaber over hele verden med f.eks Disney, Cisco og Apple. Vi er åbne for andre, og vi opererer gerne på åbne platforme. For eksempel kan vores intelligente lyssystem Hue tilgås af alle, og vi oplever dagligt gode og innovative ideer, der bygger apps som en del af Hue-familien. På denne måde gør vi vores produkter bedre ved at invitere andre med.

Det samme gælder vores samarbejde med det offentlige, specielt inden for sundhedsområdet. I Norden alene har vi indgået en række langvarige partnerskabsaftaler, herunder med Nya Karolinska Sygehuset, der netop nu bygges i Stockholm. Disse samarbejder rækker langt ud over levering af udstyr og indebærer bl.a. indkøb, drift og fælles R&D, hvilket igen betyder hurtigere og patientfokuseret innovation, samtidig med at der skabes attraktive arbejdspladser lokalt. Fremtiden kræver bedre og mere patientfokuserede sundhedsløsninger for færre ressourcer, hvilket kun kan opnås via innovative partnerskaber mellem offentlige og private virksomheder.

Det er ofte sket, at store virksomheder har holdt kortene tæt til kroppen af frygt for at blive overhalet. Men netop den holdning er den største fare for virksomheder i dag, der hver dag trues af nye, agile spillere, der er specialiseret på ét nicheområde.

Relateret indhold