Gode og SMV-rettede forslag i ny erhvervspakke

Vicedirektør Jakob Brandt, SMVdanmark. Pressefoto.
Vicedirektør Jakob Brandt, SMVdanmark. Pressefoto.

Det er ikke hver dag, der indgås en erhvervsaftale på Christiansborg. Derfor skaber det også ekstra begejstring hos os, at der er så mange af tiltagene, der skal forbedre vilkårene for de mindre virksomheder.

SMVdanmark fremhæver særligt følgende ting: For det første bliver det nu lettere for SMV’er og iværksættere at tiltrække risikovillig kapital, da investorerne får et skattefradrag for at investere i unoterede små og mellemstore virksomheder. For det andet indeholder aftalen en digitaliseringsstrategi, der blandt andet skal sikre et digitalt løft af SMV’erne, samt en målsætning om, at alle husstande og virksomheder i 2020 skal have adgang til hurtigt bredbånd – uanset hvor i landet man bor. Endelig skal der udarbejdes en strategi for cirkulær økonomi, der skal have et særligt sigte på at styrke SMV’ernes ressourceeffektivitet og omstilling til at gøre brug af nye cirkulære forretningsmodeller.

Adgang til finansiering har i årevis været en af de største barrierer for, at de små og mellemstore virksomheder kan udvikle sig hurtigt. Derfor tror vi på, at investorfradraget vil bidrage til, at vi vil få virksomheder, der hurtigere udvikler sig og skaber vækst.

Et digitalt løft af SMV’erne er afgørende for, at vi får virksomhederne med på det digitale tog, der buldrer afsted, og som konstant sætter hastigheden op. Derfor er jeg glad for, at der med den digitale strategi er blevet lyttet til SMVdanmarks ønske om at løfte SMV’erne digitalt. En anden ting er rammen for overhovedet at kunne begå sig digitalt, nemlig hastigheden på dit internet. Adgangen til hurtigt internet er, som adgangen til elektricitet var for 100 år siden. Man kan ikke klare sig i konkurrencen med en 2 Mbit forbindelse længere. Det svarer til at bede en produktionsvirksomhed om at køre på batterier i stedet for adgang til elnettet.

Den cirkulære økonomi kan være lidt et modeord. Men når man omsætter det til, hvad der sker i virksomhederne, så giver det overordentlig god mening at spare på ressourcerne, genanvende mest muligt samt at forholde sig til sin egen forretningsmodel i en tid, hvor flere og flere forbrugere værdsætter at have adgang til et produkt, men ikke finder det vigtigt selv at eje det.

Relateret indhold