En havnetunnel vil give return on investment

Adm. direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Adm. direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

En havnetunnel, eller Østre Ringvej, uden om København vil ikke bare løse problematikken med den stigende mængde af trafik, der allerede i dag belaster fremkommeligheden i hovedstaden – den vil også forbedre Danmarks konkurrenceevne. Når udenlandske virksomheder kigger på mulige placeringer, ser de også på fremkommeligheden, og her vil København stå godt i konkurrence med andre storbyer, hvis der blev bygget en havnetunnel, og på den måde bliver en havnetunnel return on investment.

En københavnsk havnetunnel er samtidig et godt OPP-projekt. Projektet er tilstrækkeligt stort til, at det kan bære de ekstraomkostninger, der ofte følger med i OPP, fordi der allerede fra starten tænkes langsigtet i forhold til levetid og vedligeholdelsesomkostninger. Det har både pensionsselskaber og ikke mindst samfundet som helhed en stor interesse i. Derfor er det FRI’s erfaring, at der i OPP-projekter bruges mere tid på planlægningsfasen, fordi det giver bedre gennemførte projekter – både i forhold til tid og budget

Relateret indhold