Dagbodskrav – Husk rettidig reklamation

Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert.
Advokat Holger Schöer, Kromann Reumert.

Når en entreprenør er forsinket og ikke afleverer et byggeri til tiden, er bygherrens sædvanlige reaktion at kræve erstatning i form af dagbøder. For at bygherren kan bevare retten til dagbøder, skal han dog iagttage sin reklamationspligt.

Der er ikke i AB 92 fastsat bestemmelser, der direkte regulerer reklamationsspørgsmålet i forhold til dagbod. Når forsinkelsen er indtrådt, antages det dog, at bygherren uden ugrundet ophold skal meddele entreprenøren, at han vil påberåbe sig forsinkelsen samt kræve dagbod. Der er efter praksis ingen tvivl om, at bygherren kan fortabe sit dagbodskrav, hvis han forsømmer at reklamere i tide. Bygherren kan dog også fortabe sit dagbodskrav, hvis han reklamerer for tidligt, og ikke følger op på reklamationen i tide.

Sagens omstændigheder

I en kendelse for nyligt afsagt af Voldgiftsretten (gengivet i KFE 2015.114), fortabte bygherren retten til dagbodskrav, idet han både reklamerede for tidligt, men også for sent i forhold til reglerne om dagbodsreklamation.

I sagen havde en bygherre indgået en entreprisekontrakt med en entreprenør om, at sidstnævnte skulle etablere nye færgelejer.

Det var oprindeligt i kontrakten bestemt, at aflevering skulle finde sted den 31. marts 2011. Arbejdet var ikke blevet påbegyndt som planlagt, og bygherren havde på et byggemøde tilkendegivet, at anlægget i stedet skulle være klar den 15. juli 2011. Projektet blev yderligere forsinket og stod ikke klar den 15. juli 2011.

Den første dagbodsreklamation blev afgivet en uge inden fristen for aflevering af entreprisen var udløbet, og den næste blev afgivet omkring halvanden måned efter fristen for aflevering var udløbet. Voldgiftsretten fastslog, at ingen af disse reklamationer opfyldte de krav, der efter praksis stilles, for at en bygherre kan fastholde et krav på dagbøder. Entreprenøren blev derfor frifundet for at betale dagbøder.

Kendelsens betydning

Kendelsen er i tråd med retspraksis, hvorefter man som bygherre skal reklamere uden ugrundet ophold efter forsinkelsen er indtrådt, men – som udgangspunkt – ikke før den indtræder.

Selvom man som bygherre er klar over, at entreprenøren ikke kan levere entreprisen rettidigt og reklamerer før fristen for aflevering er udløbet, må bygherren således følge sin reklamation op med en ny, når afleveringsfristen så overskrides.

Udover reklamationstidspunktet bør bygherren ligeledes sørge for, at der ikke er tvivl om, at der kræves betaling af dagbod fra reklamationsdagen. Bygherren bør derfor sørge for, at reklamationen formuleres klart og utvetydigt, så entreprenøren ikke er i tvivl om, at forsinkelsen er dagbodssanktioneret.

Relateret indhold