Tiden er fløjet fra entreprenørerne

I næsten 50 år har Gert Askholm været i entreprenørbranchen. Han har oplevet, hvordan tiden er gået på mere end én måde.
https://acdn.dagensbyggeri.dk/article/_pics/105393_1_xl.jpg
https://acdn.dagensbyggeri.dk/article/_pics/105393_1_xl.jpg

HIRTSHALS En bæltekran fra Kobelco, omkring de 90 ton, står stille på havnen i Hirtshals, nærmere bestemt ved færgelejet.

Den stillestående maskine er en klar indikator på, at der er skruet ned for blusset på byggeprojektet. Færgelejet bliver udvidet, så det kan klare en kommende, større færge. CG Jensen har entreprisen.

Da Maskinteknik er på besøg, er der ro på. Entreprenøren er i gang med de sidste støbearbejder og belægninger.

– Så er vi færdige for denne gang, siger projektchef Gert Askholm fra CG Jensen.

En ny, større færge kræver mere plads.
En ny, større færge kræver mere plads.

Til efteråret vender CG Jensen tilbage for at tage sig af anden og sidste etape af projektet. Stilhed har ikke været det, som kendetegner projektets første etape.

– Vi har haft meget travlt. Det er sjældent, vi har arbejdet efter så stram en tidsplan, fortæller Gert Askholm, som dog kan aflevere projektet til tiden.

Alt vejr er arbejdsvejr

Ifølge projektchefen er man kommet for sent i gang med udbudsfasen i byggeriet.

– Bygherre og byggerådgiverne har været fuldt bevist om, at det har været et sammenpresset projekt, som i øvrigt også er ændret flere gange undervejs. Vi har siddet samlet om bordet og løst udfordringerne i tæt samarbejde sammen, siger Gert Askholm.

Arbejdet kører på sidste vers.
Arbejdet kører på sidste vers.

I sidste ende har det dog været op til CG Jensens folk at komme i mål til tiden.

– Vi har haft ekstra mandskab på i en periode, og selv byggelederen har været nødt til at hoppe i arbejdstøjet og give en hånd med, fortæller projektchefen.

Udvidelsen af færgelejet i Hirtshals skiller sig ud. Det er trods alt de færreste opgaver, hvor man har så stramme tidsfrister, lyder det fra Gert Askholm. Alligevel er opgaven et godt billede på den virkelighed, som projektchefen arbejder i.

– Det er svært at måle, men jeg føler, at der generelt er blevet mindre tid til opgaverne. Grejet er blevet større og mere effektivt, men det er min opfattelse, at projekterne er mere pressede på tid i dag, end de var tidligere, siger han.

Det kommer blandt andet til udtryk, når vejret er dårligt.

Projektet består af to etaper. Anden etape går i gang til oktober i år.
Projektet består af to etaper. Anden etape går i gang til oktober i år.

– Tidligere holdt man vejrlig. Det gør man ikke mere. Der er ikke længere tid til det, for man tager slet ikke højde for den slags mere, siger han.

Fra traktor til gravemaskine

Stramme tidsfrister har ikke fået Gert Askholm til at skifte branche. I cirka 48 år har han arbejdet i entreprenørbranchen. Egentlig skulle han have været noget andet. Han begyndte arbejdslivet på den fædrene gård som landbrugsmedhjælper. Det var i 1969.

– Det var nok planen, at jeg med tiden skulle have min egen gård. Sådan gik det ikke, siger Gert Askholm.

Arbejdet på markerne var han glad for.

Færgelejet er blevet omkring 1000 kvadratmeter større, og rampe med videre er også vokset.
Færgelejet er blevet omkring 1000 kvadratmeter større, og rampe med videre er også vokset.

– Men dyrene skulle man arbejde med alle syv dage om ugen hele året rundt, siger han.

Derfor endte projektchefen i en gravemaskine for et mindre entreprenørfirma. Efter syv år i branchen kom Gert Askholm til CG Jensen.

– Vandbyg var ret nyt for virksomheden, men det var noget, man gerne ville lave mere af. Jeg har altid syntes, at det er spændende at arbejde med vandbyg. Man specialiserer sig ikke indenfor en ting. Man er med på det hele, siger projektchefen.

Relateret indhold