Prisbillig praktiker

Citroën Berlingo er klassens ældste elev. Den opfører sig eksemplarisk på rummelighed og fleksibilitet. Også prisen er gunstig, mens den på sikkerhedsudstyr må se sig overhalet.
Seneste aftapning af Citroën Berlingo har en lækker og tyst Euro6-dieselmotor.
Seneste aftapning af Citroën Berlingo har en lækker og tyst Euro6-dieselmotor.

Citroën Berlingo Cityvan BlueHDi 100 S&S ETG6

  • Motor: 1,6-liters turbodiesel, 100 hk.
  • EU-norm: 24,4 km/l.
  • Anhængervægt m. bremse: 1200 kg.
  • Varerum: 3,3 kubikmeter.
  • Lasteevne: 535 kg.
  • Varerums bredde ml. hjulkasser: 1,23 m.
  • Ejerafgift: 1450 kr/halvår.
  • Pris: 127.990 kr. plus moms og levering.

I 1996 definerede Citroën Berlingo en ny bilklasse, der stod på en platform af Golf-størrelse, men med højt karrosseri, høj siddeposition og en masse praktiske finesser.

Bilklassen er i dag befolket af forskellige konkurrerende modeller. De fleste kan fås som både person- og varebiler.

Det gælder også Berlingo, der hedder Multispace som personbil og Cityvan som varebil. Vi har prøvet den seneste aftapning med Euro6-motor og automatgear – desværre kun på hvide plader, da Citroën ikke tilbyder en pressebil som van.

Det er dog heller ikke i selve rummet bag sæderne, der er blevet revolutioneret i tidens løb.

Fleksibel kabine

Udviklingen er sket i fører- og passagersektionen. Her kan der sidde op til tre voksne personer med den særlige Extenso-indretning.

Denne giver også mulighed for at lægge passagersædet fladt ned, så der kan transporteres genstande på op til 3,25 meter. Desuden kan sædet klappes op som et biografsæde, så høje genstande kan stå inde i kabinen.

Endelig kan midtersædets ryglæn lægges ned, så man kan bruge det som et lille skrivebord.

Laveste niveau er for lavt

Der er kun to udstyrsniveauer, nemlig N1 og N2.

N1 er ikke så interessant, fordi der ikke er hverken skydedør, højdejusterbart førersæde, varme i førersæde eller el-spejle.

På N2-niveau får man de nævnte mangler plus bl.a. aircondition, fjernbetjent centrallås og mulighed for automatik.

Vores testbil var udstyret med en 6-trins automatisk gearkasse. Som type er der tale om en automatiseret transmission, hvor en robot styrer skiftegaflerne. Det giver en god brændstoføkonomi, men den klassiske automatgears-komfort får man ikke.

Faktisk kræver det lidt tilvænning at køre med gearet. Men når man kommer efter det, skifter det blødt og relativt hurtigt – faktisk næsten lige så glidende som man selv ville kunne gøre det. Man skal dog tillægge sig en afslappet kørestil, for automatikken er helt upåvirket af, hvor hurtigt man gerne vil op eller ned i gear.

Dieselmotoren på 1,6 liter arbejder lækkert og tyst, og man nyder den gode siddekomfort og en kabine med fine materialer og mange muligheder for opbevaring.

Ingen radar

Ønsker man muligheden for at få det seneste sikkerhedsudstyr, er der i hvert fald et par af konkurrenterne, som har et større udbud end Berlingo.

Adaptiv fartpilot baseret på radar fås ikke. Her må man ty til VW Caddy, som også er en hel del dyrere og ikke har samme rummelighed.

Hos Ford har man i Transit Connect valgt at tilbyde træthedsregistrering og linjevogter med skiltegenkendelse, hvilket heller ikke fås til Berlingo.

Men det kommer måske i 2018, hvor 3. generation af Berlingo lanceres. Den skal fortsat bygges sammen med Peugeot Partner, og desuden kommer Opel med i samarbejdet.

Citroën Berlingo er en af de rummeligste i klassen med plads til en europalle mellem hjulkasserne.
Citroën Berlingo er en af de rummeligste i klassen med plads til en europalle mellem hjulkasserne.
Kabinen er godt gennemtænkt med praktiske faciliteter og fine materialer.
Kabinen er godt gennemtænkt med praktiske faciliteter og fine materialer.

Relateret indhold