Metroløsning nærmer sig

Politikerne mener, at metroprojektets overordnede formål gør det nødvendigt at stække klagemulighederne - men naboerne skal have en ordentlig kompensation.
Der har især været mange klager om metroarbejdet ved Marmorkirken (i midten af billedet). Arkivfoto: Colourbox.
Der har især været mange klager om metroarbejdet ved Marmorkirken (i midten af billedet). Arkivfoto: Colourbox.

Et flertal af politikerne ser ud til at være parat til at stække de borgere, der har klaget over udvidelsen af arbejdstiderne på metroen – specielt ved Marmorkirken.

Transportminister Magnus Heunicke (S) henviser til, at det er sandsynligt, at Cityringsprojektet ikke kan realiseres som forudsat i loven, og at politikerne “bliver nødt til at overveje, hvad de kan gøre for at sikre, at tidsplan og økonomi ikke kører af sporet”.

– Jeg er ligesom Metroselskabet bekymret for, hvilken betydning Natur-og Miljøklagenævnets afgørelser kan have for tidsplanen og prisen for Cityringen. Det er ærgerligt, hver dag metroen bliver forsinket, for når den kommer, vil den være en kæmpe gevinst for københavnerne. Den vil betyde en markant forbedring af mulighederne for at komme hurtigt rundt i København, siger ministeren.

Den gordiske knude

Fredag formiddag 11.30 mødes partierne bag forliget om den københavnske metrocityring for at skabe lovgrundlaget for at stække borgernes klagemuligheder, og kort før mødet talte Dagens Byggeri med Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen. Han bakker op om ministerens initiativ:

– Hele det gigantiske metroprojekt befinder sig i et dødvande, og det er uholdbart set fra samfundets side. Det er også uholdbart, at mange naboer til byggeriet lever i uvished med hensyn til deres krav på kompensation for støjgener, siger Kristian Pihl Lorentzen.

– Vi skal hugge den gordiske knude over, så vi dels får det lovgivningsmæssige på plads, så der ikke er konflikt mellem flere love, og dels at der defineres en robust nabopakke, så alle de naboer, der er generet af byggeriet, får en særdeles god behandling. Samfundet har brug for metroen, og det er selvfølgelig ikke meningen, at klager skal kunne standse et sådant projekt og måske i sidste instans får det helt droppet, argumenterer politikeren.

Fjernet klagemulighed

Den pågældende nabopakke vil dels tilbyde en god og skattefri kompensation for støjgener, dels mulighed for genhusning andre steder og dels mulighed for at sælge deres bolig. 

Kristian Pihl Lorentzen slår samtidig fast, at politikerne bag aftalen om den nye jernbane mellem København og Ringsted vil undgå lignende problemer og derfor på forhånd har fjernet borgernes muligheder for at klage over eksempelvis støjen.

Men er det i det hele taget i orden at opprioritere samfundets interesser i forhold til de enkelte borgeres ret til at sove roligt om natten? Hør Kristian Pihl Lorentzens svar ved at klikke her.

Relateret indhold