Ladvognenes luksusmodel

Nissan Navara er en arbejdsvogn med fine fornemmelser. Undervognen er behagelig, og udstyret er i top, lige som motoren er tyst og en af de stærkeste i klassen.
Nissan Navaras komfortable affjedring påvirker ikke bilens arbejdsevne.
Nissan Navaras komfortable affjedring påvirker ikke bilens arbejdsevne.

Nissan Navara 2.3 DCI Dobbelt Cab Tekna

  • Motor: 2,3-liters diesel, 4. cyl., dobbelt turbo.
  • Ydelse: 190 HK v. 3750 o/m.
  • Max. moment: 450 Nm ved 1500-2500 o/m.
  • Frihøjde: 22,4 cm.
  • EU-norm: 14,3 km/l
  • Topfart: 180 km/t.
  • 0-100 km/t: 10,8 sek.
  • Lasteevne: 977 kg.
  • Max. anhængervægt: 3500 kg.
  • 4×4-system: Elektronisk tilkobling, spær og reduktionstrin.
  • Pris for testbil: 280.414 kr. plus moms.

Allerede inden man har sat sig ind bag rattet i Nissan Navara, er man påvirket af det faktum, at Mercedes-Benz låner bilens teknik til sin nye pickup – X-Class – der introduceres i slutningen af 2017.

Det ville i øvrigt også have været ironisk, hvis tyskeren havde lagt billet ind hos den ny Toyota Hilux, fordi denne for nylig var oppe på to hjul i den berømte elgtest. Denne test kostede nemlig Mercedes dyrt tilbage i 1990’erne, hvor den nye A-klasse væltede under manøvren.

Klogt valg

Efter nogle timer bag rattet tør vi godt konkludere, at Mercedes har foretaget et klogt valg – i hvert fald hvis det gælder om at tilbyde en pickup, der kører komfortabelt uden last og som samtidig kan smøge ærmerne op.

Nissan har i versionerne med dobbeltkabine skrottet den stive bagaksel med bladfjedre og erstattet den med et uafhængigt ophæng – kaldet Multilink – med skruefjedre. Efter flere års testkørsler af pickup’er er man slet ikke i tvivl om forbedringen. Ved tomlast er bagvognen mere rolig, når man kører over pump og andre ujævnheder.

På dette punkt adskiller Navara sig fra konkurrenterne, der alle har bladfjedre. Toyota Hilux har dog i den nyeste generation længere bladfjedre og dermed længere fjedervandring for at forbedre vejgrebet. Om det på nogen måde kan matche Navaras løsning må komme an på en prøve.

Fordelene ved Navaras Multilink-ophæng mærkes ved kørsel uden last. Men smider man 4-500 kg på ladet af Navara og konkurrenterne, vil forskellene formentlig være svære at opdage.

Pænt med udstyr

Efterhånden som pickup-modellerne fornys, overtager de mere og mere udstyr fra personvognene. Det gælder ikke mindst Navara, som på sikkerhedssiden adskiller sig på endnu et punkt, nemlig at den kan fås med “Around View Monitor”.

Med denne funktion ser man bilen og dens nærmeste omgivelser fra oven. Dette vil sikkert kunne spare buler og ridser, når der skal parkeres på en hektisk byggeplads med masser af materialer og andre forhindringer.

Udover dette kan Navara fås med for eksempel 7-trins automatik, automatisk nødbremse, 8-tommers infotainmentskærm, mekanisk spær på bagakslen og nøglefri betjening. Vi savner dog mulighed for sikkerhedsudstyr som linjevogter, skiltegenkendelse og trailerstabilisering, som fås i nogle af konkurrenterne.

Gode kræfter

Til gengæld savner vi ikke kræfter under hjelmen. Her regerer en velafprøvet Renault-maskine på 2,3 liter. Udgaven med dobbeltturbo yder 190 hestekræfter, hvilket kun overgås af en mere forslugen Ford Ranger-motor på 3,2 liter og 200 HK.

Tilmed arbejder motoren så kultiveret og kraftfuldt, at man har en oplevelse af personvognskomfort på lande- og motorvej.

Vores konklusion er, at Nissan Navara i øjeblikket har klassens bedste kombination af kørselskomfort og arbejdsevne, men prisen er også lidt derefter.

Bilens længde er hele 530 centimeter, og læssehøjden er 81,5 centimeter.
Bilens længde er hele 530 centimeter, og læssehøjden er 81,5 centimeter.
Automatgearet udløser en merpris på cirka 5000 kroner.
Automatgearet udløser en merpris på cirka 5000 kroner.

Relateret indhold