I allerede et par år har Hyundais første store 3,5-tonner rullet afsted på de europæiske veje. I marts bliver den så introduceret i Danmark til priser, der begynder ved 238.000 kroner plus moms.
Dermed går Hyundai frisk til biddet i en klasse, hvor konkurrencen er særdeles skarp, og hvor der i Europa stilles store krav til komfort og til sikkerhedssystemer.
Med hensyn til komfort har H350 faktisk en overraskelse at byde på i form af affjedret førersæde. En facilitet, man ellers kun ser i den noget dyrere Iveco Daily.
Desværre er der ingen mulighed for automatgear, og der er heller ingen hill hold control, som man ser i for eksempel Ford Transit. Til gengæld er der mulighed for at få bakkamera, regnsensor og afkølet handskerum.
Mangler assistentsystemer
På sikkerhedssiden kan H350 få det lidt sværere, mest i forhold til Ford Transit, men også i relation til VW Crafter og Mercedes-Benz Sprinter.
Sideairbags og hovedairbags fås ikke, og systemer som automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot findes heller ikke.
Et nyttigt sikkerhedssystem til store kassevogne som sidevindsstabilisering finder vi heller ikke, ligesom som trailerstabilisering heller ikke er på programmet. Til gengæld glæder vi os over, at ESP’en har et anti-krængningssystem (ROM), og at en linjevogter er kommet med som ekstraudstyr. I modsat fald ville H350 være den eneste i klassen uden denne facilitet.
God motorkraft
Men netop det at være lidt bagud med teknologien kan også ses som en fordel. Hyundai er for eksempel ikke ramt af downsizingbølgen. Motorværket er på voluminøse 2,5 liter, og der er to effektudgaver på 150 og 170 hestekræfter. Det skulle række til, at bilen også kan slæbe 3,5 tons på krogen uden at kny.
Når talen er på de gode kræfter, savner vi dog muligheden for baghjulstræk. Denne mangel deler H350 med trillingerne Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Fiat Ducato.
Mulighederne for konfigurationer er også relativt begrænsede. H350 fås i to længder og to akselafstande, men foreløbig kun i én højde. Dertil kommer to chassismodeller, som kan opbygges efter ønske af virksomheden Danlad.
Markedets bedste garanti
Hyundai har heldigvis overført sin markedsledende garanti, og der er som noget nyt valg mellem to muligheder: Tre år med fri kilometer eller fem år med 200.000 kilometer.
Til gengæld springer det lidt i øjnene, at bilens serviceinterval er så kort som 30.000 kilometer, hvilket jo i praksis kan betyde, at bilen skal på værksted en gang om året.
Skal H350 derfor spille sin chance godt, må det blive på at tilbyde gode leasingkontrakter. 70 procent af alle nye varebiler i Danmark finansieres i dag via leasing.
– Vi forventer at kunne tilbyde leasingpriser, men de er ikke klar endnu, siger Hyundais pressechef Annegrethe Skovby.