Håndværkere er i tvivl om prisen på tilbudsgivning

Håndsværksvirksomheder bruger masser af tid på at udarbejde tilbud, når en kunde beder om en pris på en opgave. Men alt for få ved, om det i virkeligheden kan betale sig. Derfor vil Dansk Håndværk nu hjælpe med at finde ud af, hvad et tilbud reelt koster.
Dansk Håndværk og Håndværksrådet er i gang med at undersøge, hvad det reelt koster at give et tilbud. Foto: Colourbox.
Dansk Håndværk og Håndværksrådet er i gang med at undersøge, hvad det reelt koster at give et tilbud. Foto: Colourbox.

– Vi kan se, at det tager forholdsmæssigt lang tid. Først med telefonisk kontakt, en køretur til kunden, vurdering af arbejdet, materialevalg, udarbejdelse af tilbud og eventuelle tilretninger, når kunden ser forslaget. Først da er en ordre med lidt held hjemme. Så det er klart, at der er en nedre grænse for, hvornår det overhovedet kan betale sig. Derfor er det vigtigt at skabe en arbejdsgang, der gør tilbudsgivning mest mulig effektiv, forklarer Morten Frihagen, der leder arbejdsgiverforeningens sekretariat.

Dansk Håndværk er nu sammen med Håndværksrådet i gang med at undersøge, hvor lang tid og hvor mange penge, virksomhederne typisk bruger på at lave et tilbud.

– Murere, snedkere og tømrere er nogle af de håndværkere, der dagligt bliver ringet op af private, der skal have lavet en opgave. Ofte er den private kunde ikke er sikker på, om arbejdet overhovedet skal laves, før han kender prisen. Det er fair nok, for naturligvis skal kunderne vide, hvad tingene koster. Men det betyder, at virksomheden i en del tilfælde kommer til at bruge kræfter på at udarbejde tilbud, som slet ikke bliver brugt. Så vi spørger også ind til, hvor stor en del af arbejdet, der set fra virksomhedens side er spildt, forklarer Morten Frihagen.

Undersøgelse skal give svar

Dansk Håndværk har derfor bedt medlemsvirksomheder om at deltage i en undersøgelse, hvor de besvarer 10 spørgsmål om, hvor megen tid og hvor mange penge de bruger på tilbudsgivning, og på hvor stor en andel af deres tilbud de efterfølgende får ordrer på. Undersøgelsen beskæftiger sig hverken med priser eller kunder, men skal udelukkende hjælpe virksomhederne til at blive mere effektive:

– Når vi har resultatet, kan vi fortælle medlemmerne mere præcist, hvad det typisk koster at få en ordre – både målt i tid og penge. Det kan de så bruge til at effektivisere deres arbejdgang og sammenligne deres omkostninger med et gennemsnit for branchen. På den måde kan vi forhåbentlig hjælpe dem med at styrke deres bundlinie, forklarer Morten Frihagen.

Undersøgelsens resulateter vil først foreligge i det nye år, når de mange håndværksvirksomheder har haft tid til at deltage i undersøgelsen.

Relateret indhold