Håndværkere bruger sociale medier for lidt

De sociale medier kan give små og mellemstore håndværksvirksomheder langt mere salg, end de tror, hvis de blot forstår, hvordan de skal bruges.
Små og mellemstore håndværksvirksomheder kan bruge de sociale medier til at skabe sig et netværk, der kan kaste ordrer af sig. Foto: Colourbox.
Små og mellemstore håndværksvirksomheder kan bruge de sociale medier til at skabe sig et netværk, der kan kaste ordrer af sig. Foto: Colourbox.

De fleste danskere kender Facebook og andre sociale medier som et sted på nettet, hvor man kan dele private oplevelser og film med venner og familie.

Men de sociale medier, herunder også Linkedin, byder på helt andre muligheder for markedsføring, hvis man er opmærksom på det, og det gælder ikke kun store virksomheder.

De fleste håndværkere har jo kunder på det private marked, hvor man typisk bruger Facebook, mens erhvervsmarkedet og dermed beslutningstagerne findes på Linkedin.

Jeppe Dalhus Erhvervscoach

Erhvervscoachen Jesper Dalhus, der har 20 års erfaring i at undervise håndværkere i salg og markedsføring, peger på, at mange små virksomheder som eksempelvis håndværkere tror, at sociale medier som Linkedin kan bruges til direkte salg, ligesom gammeldags reklamering.

– Men de går glip af det allervigtigste. De sociale medier kan nemlig skabe et netværk til de personer, der afgør, hvor en ordre skal placeres, siger Jesper Dalhus.

Gør en forskel

Han siger til Dagens Byggeri, at det er vigtigt i den hårde konkurrence, at håndværkerne gør en forskel, og den forskel kan gøres på de sociale medier.

– De kan med deres smartphone tage nogle billeder eller lave en lille film, der viser deres omgangskreds, netværk og mulige kundeemner, hvad de laver, så andre får lyst til at bruge dem. Tidligere mødtes håndværkere med andre håndværkere for at skabe forretning med hinanden. På de sociale medier kan netværket udvides betragteligt. Som håndværker er der to relevante sociale medier. De fleste håndværkere har jo kunder på det private marked, hvor man typisk bruger Facebook, mens erhvervsmarkedet og dermed beslutningstagerne findes på Linkedin, siger Jeppe Dalhus.

Ikke EU-udbud

– Det er klart at man ikke kan vinde et EU udbud ved at kende nogen, der kender nogen. Der er jo stramme regler for, hvordan det skal foregå. Men der er masser af arbejde, vedligeholdelse og andre opgaver, hvor en mellemleder blot skal træffe en afgørelse om, hvem de skal spørge om en pris. Og for at sige det lidt firkantet, så drejer det sig jo om, at netop de folk kender firmaets navn, dets fagområde og en person i virksomheden på forhånd. Så alene det, at man, allerede før en opgave viser sig, har beslutningstageren i sit virtuelle netværk, giver det lille forspring, der gør, at chancerne forbedres voldsomt, siger Jesper Dalhus.

Ingen tidsrøver

Han understreger, at det ikke behøver at tage specielt lang tid at passe sin facebookprofil og bruge nettet markedsføringsmæssigt.

– Det er den frygt, de fleste har. Men når de finder ud af, hvor kort tid de skal bruge, og de mærker effekten, når kunderne begynder at henvende sig, er det ikke en tidsrøver, men en del af den daglige markedsføring, slutter Jeppe Dalhus, der som praktisk eksempel på, at den form for markedsføring virker, henviser til Bo Michelsen A/S, der er en entreprenørvirksomhed, som både henvender sig til private virksomheder og til det offentlige.

Her er resultatet af mødet med Jeppe Dalhus, at virksomheden har fået langt større effekt, når de bruger sociale medier, fordi man har fået kontakt med de beslutningstagere, der afgør, hvor en opgave havner.

Relateret indhold