Godt arbejdsmiljø på skoleskemaet

DM i Skills bruges af Branchearbejdsmiljørådet for Bygge & Anlæg til at øge fokus på arbejdsmiljøet - og her spiller faglærerne en vigtig rolle.
Alle konkurrencerne inden for byggeri og anlæg blev også vurderet ud fra det rent arbejdsmiljømæssige. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
Alle konkurrencerne inden for byggeri og anlæg blev også vurderet ud fra det rent arbejdsmiljømæssige. Foto: Niels Johan Juel Jensen.

Det ligger ligesom i navnet “DM i Skills”, at de unge mennesker, der deltager, bedømmes på baggrund af deres evner. Men der er også en sideløbende vurdering, hvor det ikke kun er deltagernes egenskaber med murerske eller sav, der kigges på, men snarere det fokus, de har på sikkerheden.

Efterfølgende blev den bedste inden for hvert fag præmieret – og på den måde ophøjes et godt arbejdsmiljø til noget prestigefyldt.

Sektionsleder Jacob Munk fra Branchearbejdsmiljørådet for Bygge & Anlæg fortæller således, at denne konkurrence har stor værdi for et sikkert arbejdsmiljø – også ude på arbejdspladserne, når de unge er færdiguddannede.

Med fra begyndelsen

Han – og flere kolleger – tog under konkurrencerne opstilling på en stand i hjertet af alle de bygge- og anlægsrelaterede konkurrencer.

– Formålet med at være her er at sikre, at arbejdsmiljøet integreres i uddannelserne. Vi har været med til disse mesterskaber lige siden begyndelsen, og noget af det, vi blandt andet gør, er at uddele en pris for bedste arbejdsmiljø under konkurrencerne. Vi har tilknyttet en dommer til hvert fag inden for byggeri og anlæg, og de går så rundt og holder øje med, hvem af deltagerne, der tager mest hensyn til arbejdsmiljøet. Og det er både i forhold til tilrettelæggelse og udførelse, forklarer han.

– Det er jo fint nok, hvis arbejdet er af høj kvalitet, men hvis man kommer til skade undervejs, så hjælper det jo ikke rigtigt noget, fortsætter han og fortæller i den sammenhæng, at der sidste år var en deltager, der skar sig selv i fingeren – stort set inden konkurrencen var kommet i gang.

– Det har vi nu som et skrækeksempel på, at det altså hurtigt kan gå galt.

Kontakt med lærerne

Det helt store tema for Branchearbejdsmiljørådet for Bygge & Anlæg er lige for tiden, at arbejdsmiljøet skal tænkes ind i undervisningen – og her spiller deltagelsen på Skills også en vigtig rolle.

– Godt arbejdsmiljø skal læres allerede i undervisningen, og derfor er det vigtigt, at vi får faglærerne ind over. Derfor bruger vi også Skills til at invitere lærerne hen på vores stand til en snak om, hvordan vi får de unge til at tænke mere på sikkerheden, siger Jacob Munk.

– Jeg vil sige, at det er blevet bedre ude på skolerne nu. Men hvis du går ti år tilbage, så stod det virkeligt sløjt til. Jeg tror, en del af forklaringen ligger i, at der er kommet yngre undervisere til, og de har større fokus på arbejdssikkerheden, forklarer han videre og tilføjer:

– Generelt har vi set en udvikling inden for arbejdsmiljøet – men der er stadig noget, der mangler.

Ud til praktikstederne

Én ting er at få integreret sikkerheden i selve undervisningen. En anden er, at det så også slår igennem ude på arbejdspladserne – og for de unges vedkommende i første omgang hos praktikstederne.

– Vi ser store problemer under praktiktiden, hvor sikkerheden generelt er for dårlig. Der er over 4000 forskellige virksomheder, der tager elever ind, og det er ikke så nemt at nå ud med budskaberne til så mange, lyder det fra Jacob Munk.

– Eleven er jo som regel altid den yngste på pladsen, og han kan jo ikke rigtigt lære de ældre noget. Derfor er det både eleven, men i høj grad også lærepladsen, vi skal have fat i, forklarer han og tilføjer:

– Det er jo ofte elever fra de gode virksomheder, der konkurrerer her til Skills, men selve arrangementet har en langt bredere appel, og det er derfor, vi kan opnå noget her.

Gode eksempler

– Noget af det, vi også arbejder med, er at sætte ind over for de lokale mesterforeninger. For dem tilbyder vi at afholde kurser – men jeg må sige, det er med vekslende succes, fortæller Jacob Munk.

Men der er også andre måder, at nå ud med budskabet på.

– Vi sætter fokus på de virksomheder, der er gode til at tænke i arbejsmiljø, og så bruger vi dem som positive eksempler over for andre virksomheder. Det har vi nogenlunde succes med, men det kræver, vi kommer ud til for eksempelvist sådan noget som det her, forklarer han.

Jacob Munk fortæller i øvrigt, at det især er svært at nå ud til de små virksomheder. Det er typisk ikke fordi, de ikke har interesse i det, men oftest har mester for mange opgaver, og så er der ikke overskud til det.

Håbet er dog på ingen måde slukket.

– Kan vi få arbejdsmiljøet ind i uddannelsen, så har vi på sigt også nemmere ved at få virksomhederne til at tænke over det, slår Jacob Munk fast.

Der er mange værktøjer i aktion under DM i Skills, og derfor skal der også være fokus på sikkerheden. Lærdommen er samtidigt noget, de unge forhåbentligt tager med sig i fremtiden. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
Der er mange værktøjer i aktion under DM i Skills, og derfor skal der også være fokus på sikkerheden. Lærdommen er samtidigt noget, de unge forhåbentligt tager med sig i fremtiden. Foto: Niels Johan Juel Jensen.

Relateret indhold